Hva må kunngjøres?

Vista

New Member
Hei

Beklager hvis dette er dekket godt fra før, er ikke så god på søkefunksjonen.

Dersom man låner penger til eget AS, må man da kunngjøre låneavtalen?

Takk!
 

Vista

New Member
Takk for tilbakemelding!

Har dere noen generelle "tommelfingerregler" for hvordan man bedømmer hvorvidt en avtale er meldepliktig? Selvsagt er det best å spørre revisor, men det er dyrt, og har man drevet firma i noen år lærer man seg praksisen hos myndighetene.

Den spesifikke saken jeg har nå er en avtale mellom to aksjeselskaper hvor jeg er styreleder for begge og nesten eneeier i det ene og eier veldig lite av det andre. Det er snakk om en management-/forvaltningsavtale, hvor det selskapet jeg eier får et performance-honorar.

Takk igjen.
 
Sist redigert:

HPF

Medlem
Har dere noen generelle "tommelfingerregler" for hvordan man bedømmer hvorvidt en avtale er meldepliktig?
Jeg vet ikke helt hva du mener med kunngjøring og meldeplikt.

I forbindelse med kjøpe av næringsbygg ifjor lånte jeg penger til ASet mitt. Når jeg fylte ut min private selvangivelse for 2016 laget jeg en låneavtale, husker ikke hvorfor men antagligvis fordi det var påkrevd. Noen uker etterpå ba også revisor om låneavtale.

Jeg lastet ned låneavtale her.
 
Topp