Hva kan man thene, og hvordan gjør man det?

Jostein

Medlem
Har lest en del rundt dette med å tjene penger på nettsider. Har forstått at såkalte affilate greier er at du har reklame på din side, og du vil få x antall kroner om noen går gjennom din link og kjøper noe hos annonsøren..

Går det å tjene på bare reklame, eller tjener man bare når det trykkes på linken?

Hvor mye trafikk må innom siden daglig/ukentlig/månedlig for å tjene noen kroner? Regner med en side som har stor trafikk kan ta seg bedre betalt en andre.

Hva er reelt å tjene på en side med f.eks 10.000 besøk i mnd. Snakker vi 3-4 kr eller hundrelapper?

Mye spørsmål her, så tar imot alt av svar..

P.s forstår at dette spørsmålet blir litt : hva koster et hus? Men det kanskje kommer noe fornuftig alikevel..

På forhåd takk!

Hakasu

Medlem
Som du nevner selv er det helt umulig å gi noen tall på dette. Sjangeren på nettsiden spiller også en stor rolle, da 100 besøk på en kredittkortside gjerne er bedre enn 5 000 besøk på en nettside som artige.no eller andre nettsider hvor folk er veldig lite interessert i å kjøpe noe.

Med 10 000 besøk i måneden bør det nok være snakk om minst hundrelapper, gjerne også tusenlapper, men igjen avhenger det av sjanger og nisje.

Med affiliateannonser tjener man som regel kun per kjøp eller per lead. Du kan altså i teorien få hundrevis av klikk uten å tjene noe som helst.

Om du ønsker å få betalt per visning eller per klikk må du se på vanlig reklame, ikke affiliatereklame.

I forhold til om nettsider med mye trafikk tar bedre betalt enn andre er svaret både ja og nei. De fleste nettverk betaler altså prosentvis av salg eller per klikk, og da sier det seg selv at man tjener proporsjonelt med antall besøk, men de tjener gjerne like mye per besøk.
Her er det også et unntak, og det er gigasider som vg.no som gjerne tar mye mer per besøk enn "vanlige" nettsider, rett og slett fordi de finner annonsører som er interessert i å reklamere hos dem, selv til høyere priser.
Hos affiliatenettverk er det også vanlig at man går opp i segment dersom man leverer mange salg, f.eks en økning fra 9 % av slagssummen til 12 % eller noe lignende.

Dette ble et litt kronglete svar, men forhåpentligvis ble du litt klokere.

Jostein

Medlem
Et godt svar på et litt vanskelig spørsmål..

Har noen ok somene for nettaviser. Tanken var om set går å tjene noe som helst på å lage en brukervennlig portal mes linker til f.eks alle norske nettaviaer? Er vel i bestefall reklame som kan gi penger her? Er aviser på affliate??

zapotek

Medlem
Et godt svar på et litt vanskelig spørsmål..

Har noen ok somene for nettaviser. Tanken var om set går å tjene noe som helst på å lage en brukervennlig portal mes linker til f.eks alle norske nettaviaer? Er vel i bestefall reklame som kan gi penger her? Er aviser på affliate??

Finnes noen affilateprogram hvor du får betalt dersom noen skriver seg på en gratis prøveabonnement av avisen (bl.a. Dagens Næringsliv).

Tror dog ikke det er noe voldsomt inntektspotensial på en slik portal som du skisserer. Det finnes slike sider i hopetall allerede. De fleste startsidene har jo allerede oversikt over alle nettavisene.

annettelode

Medlem
Affiliate

Har lest en del rundt dette med å tjene penger på nettsider. Har forstått at såkalte affilate greier er at du har reklame på din side, og du vil få x antall kroner om noen går gjennom din link og kjøper noe hos annonsøren..

Går det å tjene på bare reklame, eller tjener man bare når det trykkes på linken?

Hvor mye trafikk må innom siden daglig/ukentlig/månedlig for å tjene noen kroner? Regner med en side som har stor trafikk kan ta seg bedre betalt en andre.

Hva er reelt å tjene på en side med f.eks 10.000 besøk i mnd. Snakker vi 3-4 kr eller hundrelapper?

Mye spørsmål her, så tar imot alt av svar..

P.s forstår at dette spørsmålet blir litt : hva koster et hus? Men det kanskje kommer noe fornuftig alikevel..

På forhåd takk!

Hei,

Tror ikke det har så mye med trafikken å gjøre heller etterspørselen på det du selger.

Jeg har kun 19 klikk i Januar på et affiliate produkt jeg annonserer -har jeg tjent $90 denne mnd på 19 klikk:)

Etterspørsel har mye å si ja, og man kan tjene ganske bra selv med lite trafikk. Jeg hadde et nettsted der jeg bare hadde rundt 900 unike i måneden, og en av månedene (rett før jul) tjente jeg ca 65k. Nisjen er selvsagt hemmelig... :) Men grav litt, så finner du noe som funker. Bare pass på å ikke hive deg på en nisje der konkurransen er for sterk.

Om du vil tjene penger, lag deg ei nettside der den besøkende sitter klar med et kredittkort og vil kjøpe; du kan sikkert tjene greit med penger på random søk som "akebrett", men det er mye bedre å få all trafikk på "kjøpe akebrett" fordi sjansen er mye større for å få solgt noe der. Dårlige eksempel, men du tar poenget. Jeg surra vekk utrolig mye tid på å lage jalla-sider uten å tenke på akkurat dette, og fåglarna må vite hvor mye penger jeg tapte på det.

Kunne skrevet i det vide og brede om dette her, men det gidder jeg ikke. Anbefaler deg å lese mest mulig om emnet før du begynner, finner ut av alle de forskjellige måtene å tjene penger på osv, før du lager noe nettside. Det kommer til å spare deg for utrolig mye hodebry. Du kan reklamere for andres produkter, du kan selge reklameplass på ei god nettside, du kan selge egne varer...bare for å nevne noe. Selv er jeg _veldig_ salgs-minded, og noe av det kjekkeste jeg gjør er å selge ting til folk. :rolleyes: Det går litt på å finne ut hva du synes er kjekt å holde på med og, for det kan fort bli litt pes og kjedelig å drive å skrive artikler hele tida for å gi folk en grunn til å droppe innom sida di slik at du kan tjene penger på reklame...

Sist redigert:

timepoint

Medlem
Tjene penger på nettside/ blogg

Hei.

Å kapitalisere på en nettside kan gjøres på mange måter, og affilliate er en velfungerende måte.
Andre metoder er å selge bannere selv, eller joine et nettverk. Da ofte betaling pr sidevisning CPM eller pr klikk eller en hybrid med CPM/ Lead/ CPC.

Det er mange nettverk å velge mellom, og hva du bør velge kommer helt an på type nettside.

Noen du kan sjekke ut:
Koble deg til og få virksomheten til å vokse med Tradedoublers affiliatemarkedsføring ( aff + Cpm)
EuroAds NO | EuroAds ( aff)
LiveAds: Effektiv CPO/CPC-markedsføring (hybrid)
Scandinavian Ad Networks ( cpc)
www.google.no/adsense ( cpc +cpm + aff)
TradeTracker, the no 1 in performance-based online marketing solutions - TradeTracker Norway (aff)

De fleste bannernettverk har i dag fått roteringsmodeller som regner ut den høyeste RPM'en. Dvs. hvor mye du tjener pr 1000 visning. Og har du en veldig nisjepreget nettside er denne ofte høyere, og sikkert også høyere på konverteringer enn en nettside med større volum.

Plassering av annonsene på nettsiden vil også spille inn. Med affiliate så skal du ha ekstremt mye besøkende før folk handler via bannere ( du vil ofte få en cookie på leserens browser som gjør at du "vinner" salget.). Klarer du å kombinere god CPM på toppbanner + sidebanner og plasserer affiliatelenker + cpc annonser i innholdet ditt så har du et godt utgangspunkt.

enurs

Medlem
Dette burde du tjene. (minimum i mine øyne om man skal være fornøyd)
CTR 1.5 %
CPC 3k

Har du dårligere tall gjør du det dårlig = din side bringer inn lite penger

Med andre ord, har du 10000 sidevisninger i mnd med CTR på 1,5 så har du 150 klikk x CPC på 3 kr =
450 kr i mnd.

Merk1, CTR på 1,5 er ganske normalt
CPC kan du komme opp i 5-6 kr

Merk 2, Ta også snitt på flere mnd i stede for kun 1 mnd.

Merk 3, Jeg prater om sidevisninger og ikke besøkende.
Ok tall er 2,5 sider per besøkende.

25000 sider i mnd ville gitt 1125kr

Topp