Hva kan man forvente av gratis programvare

Jeg bruker zenphoto på en webside. Og jeg lurer på et par ting.
Ut av boksen så har ikke zenphoto støtte for adsense eller facebook integrering.
Jeg spurte på forumet deres om det var noe som ville bli støttet i fremtiden på en enklere måte enn i dag.

Og fikk negativt svar på det. Det var tydelig at mulighet for å få inntjening på sidene sine. Samt integrering mot facebook ikke var prioritert. Men viss det var veldig viktig kunne jeg jo bare leie enn koder til og få fikse ting for meg. Så kunne jeg dele dette med Zenphoto sine brukere. I og med at zenphoto er open source. Er jeg da pliktig til og dele slike ting med andre brukere? Eller kan jeg få hjelp av noen og få laget zenphoto v 3. Og brukt den eksklusivt selv. Uten og dele den med andre? Si at siden jeg har betalt ex antall kroner for å få dette til. Så kan andre bare drite i og få bruke programmet?
Eller viss får noen til og lage en plugin mot facebook?
Og sist men ikke minst. Hvor mye verdt er gratis programvare om man må betale for å få gjort det meste.

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
For å ta ting i litt forskjellig rekkefølge;

1. Du kan ikke forvente deg noe som helst hvis du ikke har betalt for en jobb, eller selv bidratt til utviklingen. Noen har laget et program for å løse et eget problem, og så har de delt ut koden fritt og gratis slik at andre kan bruke den.

(Jeg forutsetter da det er åpen kildekode du snakker om, ikke lukkede program som er reklamefinanisert e.l.)

Hvis du da kan bruke denne koden til å løse et problem, så er det flott. Hvis det ikke gjør alt du ønsker, så har du koden og står fritt til å selv utbedre den eller leie en til å gjøre det.

2. Mht. endringer og utbedringer du gjør - så avhenger dette av lisensen. Disse lisensene varierer litt, men en ikke uvanlig utgave er at du står fritt til å gjøre endringer for eget bruk, men bruker du den frie koden du fikk, med egne endringer, for å lage et kommersielt produkt for videresalg - så skal endringene deles tilbake til originalprosjektet.

Ikke arrester meg for hardt på unøyaktighet her, men et eksempel er vel at Apple måtte gi tilbake endringer etter å ha brukt Webkit-motoren til sine nettlesere. Webkit er basert på åpen kildekode.

Det er dog forskjell på produkt og tjeneste. Programmeringspråket PHP er åpent, men man kan fint lage tjenester bygd på dette uten å tenke på deling av kode.

picxx

WF 09
Ettersom dette er postet i generell snakk og svada ... hva kan man forvente av en gratis bil?

For å ta ting i litt forskjellig rekkefølge;

1. Du kan ikke forvente deg noe som helst hvis du ikke har betalt for en jobb, eller selv bidratt til utviklingen. Noen har laget et program for å løse et eget problem, og så har de delt ut koden fritt og gratis slik at andre kan bruke den.

(Jeg forutsetter da det er åpen kildekode du snakker om, ikke lukkede program som er reklamefinanisert e.l.)

Hvis du da kan bruke denne koden til å løse et problem, så er det flott. Hvis det ikke gjør alt du ønsker, så har du koden og står fritt til å selv utbedre den eller leie en til å gjøre det.

2. Mht. endringer og utbedringer du gjør - så avhenger dette av lisensen. Disse lisensene varierer litt, men en ikke uvanlig utgave er at du står fritt til å gjøre endringer for eget bruk, men bruker du den frie koden du fikk, med egne endringer, for å lage et kommersielt produkt for videresalg - så skal endringene deles tilbake til originalprosjektet.

Ikke arrester meg for hardt på unøyaktighet her, men et eksempel er vel at Apple måtte gi tilbake endringer etter å ha brukt Webkit-motoren til sine nettlesere. Webkit er basert på åpen kildekode.

Det er dog forskjell på produkt og tjeneste. Programmeringspråket PHP er åpent, men man kan fint lage tjenester bygd på dette uten å tenke på deling av kode.

Takker og bukker for svar.
Det jeg reagerer mest på er at de på en måte forventer at de som ikke har kunnskap, men må leie noen til og gjøre ting for dem. Skal dele det de har gjort. For meg skaper det et klasseskille. Og det er ikke akkurat med på og gjøre listen over plugins etc til zenphoto så veldig lang.

Og det er synd for zenphoto har en del gode ting for seg. Blant annet det at man kan lage egne sider slik at man får et cms preg på ting. Brukte coppermine før og, der var det et helvete og få folk til og linke til siden. Kunne ikke lenke tilbake på enkelt vis.

hansson

Langveisfarende
Hva er motforestillingene dine mot å dele scriptet etterpå? Da ville du jo gitt noe tilbake til fellesskapet som jobber gratis med å utvikle zenphoto. Er ikke det bare positivt, siden det ikke skader deg på noen måte å gi andre tilgang til scriptet?

Hva er motforestillingene dine mot å dele scriptet etterpå? Da ville du jo gitt noe tilbake til fellesskapet som jobber gratis med å utvikle zenphoto. Er ikke det bare positivt, siden det ikke skader deg på noen måte å gi andre tilgang til scriptet?

Fordi jeg må hyre noen til og gjøre jobben. Altså betale cash for å få det gjort. For å få knyttet zenphoto opp mot facebook. Må dette kodes inn fra grunnen av. Dere vet sikkert mer enn meg om hva noe slikt ville tatt av tid. Og la oss nå si det hadde kostet 2500 kroner. Hvorfor skal jeg da dele det. Spesielt om det er noe som i utgangspunktet burde vært i programvaren fra starten av.

hansson

Langveisfarende
... Og kan du minne meg på igjen hvorfor skitdyktige utviklere som kan fakturere høye timepriser i utgangspunktet er med på dugnadsarbeidet med å lage open source-programvare? Som gjør at du kan bruke zenphoto helt gratis.

"prisen" andre utviklere betaler er jo like høy som den du må betale.

Man kommer mye lengre ved å dele litt med andre ;)

... Og kan du minne meg på igjen hvorfor skitdyktige utviklere som kan fakturere høye timepriser i utgangspunktet er med på dugnadsarbeidet med å lage open source-programvare? Som gjør at du kan bruke zenphoto helt gratis.

Hadde jeg kunne kode i php så hadde det vært helt greit og bruke tid og lage til noe. Og så delt det. Men at enkelte skal betale for så og dele gratis blir helt feil. Det fører til et klasseskille. Jeg har ingenting imot dugnads arbeide.

Santo

Active Member
Hadde jeg kunne kode i php så hadde det vært helt greit og bruke tid og lage til noe. Og så delt det. Men at enkelte skal betale for så og dele gratis blir helt feil. Det fører til et klasseskille. Jeg har ingenting imot dugnads arbeide.

Jeg ser ikke forskjellen her... Det er vel strengt ikke noen forskjell om du som som ikke kan kode selv betaler noen for å gjøre det og deretter deler det i etterkant, eller at noen bruker av sin egen dyrebare tid til å kode for prosjektet...

Jeg vil også tro at tiden som de gode koderne bruker på dette er en god del mer verdt i kroner og øre enn det du eventuelt må ut med for å få på plass det du ønsket deg.

Jeg synes hansson skrev det godt:

picxx

WF 09
I og med at zenphoto er open source. Er jeg da pliktig til og dele slike ting med andre brukere?

Nei, du er ikke pliktig til å dele denne gratis med communitiet.
Du kan godt ta deg betalt for denne modulen hvis du f.eks. leier inn en koder til å ordne dette for deg. Et godt eksempel er themes og plugins til wordpress.....som selges over en lav sko.

Jeg ser ikke forskjellen her... Det er vel strengt ikke noen forskjell om du som som ikke kan kode selv betaler noen for å gjøre det og deretter deler det i etterkant, eller at noen bruker av sin egen dyrebare tid til å kode for prosjektet...

Jeg vil også tro at tiden som de gode koderne bruker på dette er en god del mer verdt i kroner og øre enn det du eventuelt må ut med for å få på plass det du ønsket deg.

Jeg synes hansson skrev det godt:

Disse gode koderene gjør dette gratis. De gjør dette fordi det er morro. Og det er et valg de kan ta. Fordi de kan kode php eller er flinke med html og css og kan lage themes.

Et grelt eksempel var en som lurte på om det var laget plugins for og integrere zencart mot zenphoto. Det var det ikke. Så han sjekket rundt og fikk forskjellige prisforslag. 1000 euro ville det komme på sånn ca. Han la ut disse pengene og fikk ting til og funke etterhvert.
Dette ville jo gutta bak zenphoto ha tak i. Gratis.. Det ville ikke han forståelig nok..
Så kom gutta bak zenphoto og syns han var veldig teit som ikke ville dele noe han hadde betalt 1000 euro for med alle andre helt gratis.

Santo

Active Member
Disse gode koderene gjør dette gratis. De gjør dette fordi det er morro. Og det er et valg de kan ta. Fordi de kan kode php eller er flinke med html og css og kan lage themes.

Men tiden de som gode programmerere velger å bruke på dette har selvfølgelig en verdi den også, det er det det ser ut som om du ikke forstår...

Et grelt eksempel var en som lurte på om det var laget plugins for og integrere zencart mot zenphoto. Det var det ikke. Så han sjekket rundt og fikk forskjellige prisforslag. 1000 euro ville det komme på sånn ca. Han la ut disse pengene og fikk ting til og funke etterhvert.
Dette ville jo gutta bak zenphoto ha tak i. Gratis.. Det ville ikke han forståelig nok..
Så kom gutta bak zenphoto og syns han var veldig teit som ikke ville dele noe han hadde betalt 1000 euro for med alle andre helt gratis.

Selvfølgelig velger denne personen selv om han vil dele dette, men jeg synes ikke det er urimelig at utviklerne av Zenphoto hadde lyst til å få dette donert til prosjektet...

De har jo selv brukt masse tid på dette for at du og andre skal få scriptet gratis, så det er vel ikke mer enn rett og rimelig å håpe at også andre kan tenke litt på zenphoto-fellesskapet istedetfor bare på seg selv?

TorsteinO

Art Director & grunder

Ok, så gode kodere jobber gratis, og de som ikke er så gode, er de som tjener penger på det? Hva er det i såfall de som er gode lever av? Å jobbe på rimi?

Svar: Mange kodere gjør NOE gratis, det de VELGER SELV å gjøre, fordi de har lyst til det/liker prosjektet/et.c. Ting de derimot IKKE ser på som "moro" gjør de IKKE gratis, det er det de lever av.

Videre: Det at det ikke finnes en plugin som den du etterspør er egentlig et hint om at dette IKKE er noe de fleste ser på som noe som burde ha vært kjernefunksjonalitet. Hadde det vært mange flere enn deg som mente at det burde ha vært det, så ville noen ha laget det.

Hva er det f.ex. du lever av? Tar du ikke betalt for det? Akkurat det samme er situasjonen også for koderne som lager alt mulig av themes osv. De skal også leve av noe. Folk som etterspør spesiell funksjonalitet eller spesialtilpassede løsninger er veldig ofte akkurat "det de lever av".

Ok, så gode kodere jobber gratis, og de som ikke er så gode, er de som tjener penger på det? Hva er det i såfall de som er gode lever av? Å jobbe på rimi?

Svar: Mange kodere gjør NOE gratis, det de VELGER SELV å gjøre, fordi de har lyst til det/liker prosjektet/et.c. Ting de derimot IKKE ser på som "moro" gjør de IKKE gratis, det er det de lever av.

Videre: Det at det ikke finnes en plugin som den du etterspør er egentlig et hint om at dette IKKE er noe de fleste ser på som noe som burde ha vært kjernefunksjonalitet. Hadde det vært mange flere enn deg som mente at det burde ha vært det, så ville noen ha laget det.

Hva er det f.ex. du lever av? Tar du ikke betalt for det? Akkurat det samme er situasjonen også for koderne som lager alt mulig av themes osv. De skal også leve av noe. Folk som etterspør spesiell funksjonalitet eller spesialtilpassede løsninger er veldig ofte akkurat "det de lever av".

Jo men nå har du misforstått.....

Jeg sier jo at om jeg har behov for noe som ikke er innebygget i zenphoto. Så har jeg ingen problemer med og betale for det. Det jeg sier er at hvorfor skal jeg så i ettertid dele dette gratis med noen.

De som lager zenphoto wordpress phpbb eller andre gratis programmer. Gjør dette av egen fri vilje. De har en kunnskap og velger og bruke den på og lage noe. Og som sagt hadde jeg hatt kunnskap om php for eks og bestemt meg for at nå skal jeg prøve og lage en plugin for zenphoto bare for morro skyld. Hadde jeg ikke hatt noe problem med og gi den vekk gratis.

Om du velger og hjelpe det lokale idrettslaget med og lage en webside gratis som en form for dugnad. Så tenker du ikke at dette er 10000 i tap fordi det er det du tar for en webside til vanlig.

At zenphoto i 2012 ikke har innebygd funksjonalitet for facebook samt enkel måte og kunne legge inn annonser er sårt savnet. Det ser man på support forum og slike ting.

Topp