Det var bra agrimsrud og sohelset nevnte det, for det er naturligvis egentlig timepriser de prisene jeg ga over er basert på, det glemte jeg helt å si.
Men - de fleste kunder vil vanligvis foretrekke at du gir dem en fast pris å forholde seg til, og da må du rett og slett gange opp timeprisen din med antall timer du regner med å bruke (dette kan være ganske vrient til å begynne med, men du blir flinkere ganske raskt).
Det som er fordømt viktig når du gir en slik fastpris, er at du spesifiserer hva som er inkludert i prisen, og at arbeid utover dette vil koste XXX kr pr time. Noe annet som er viktig er å sette opp en fremdriftsplan - som ikke bare omfatter når DU skal levere, men også når KUNDEN skal levere nødvendig materiale, gi tilbakemeldinger, osv.
Videre bør du helst også avtale delbetalinger så lenge prosjektet er *litt* større - la oss si fra f.ex. 10.000 (ex.mva) og oppover - i den minste enden kan det f.ex. være 40-50% før oppstart, og 50-60% når du er ferdig. Etterhvert som prosjektene blir større kan det være greit å dele opp mer. Spør gjerne kunden om hva de syns er greit (de fleste syns det er helt greit å dele opp betalingen i større eller mindre grad), men NOE bør du ta på forskudd, ellers kan du få deg en kjip overraskelse når du er ferdig (jeg unngikk nylig et tap på ca 20.000 ex.mva fordi jeg da oppdaget i begynnelsen av prosjektet at kunden ikke forstod konseptet "betale for seg"). Hvis kunden er ekstremt negativ til dette, selv etter at du forklarer begrunnelsen, og du har en solid portfolio å vise til, kan det være et faresignal.
Til sist - timelønnen du går ut fra skal IKKE tilsvare en "sitte i kassa på kiwi-lønn" (og 5000 for det du har skissert over ville ikke ha vært det engang). For frilansjobbing bør timeprisen ihvertfall tilsvare 2-3 ganger det du ville ha tjent pr time som fast ansatt i en tilsvarende jobb.