Hva kan jeg ta betalt?

MortenV

Medlem
Heisann!

Har fått i oppdrag og lage en logo, hjemmeside, sette opp facebook side og gjøre en enkel SEO på hjemmesiden for en nyoppstartet bedrift.

Fikk tilbud på 5000,- Syns det virket lite..

Lurer på hva som er normalt å ta betalt for en slik pakke?

Har personlig 3 årig utdanning med Media og Kommunikasjon og har nok 2 år med selvutdanning i faget rundt nettsider, logo og SEO.

Morten

TorsteinO

Art Director & grunder
Logo - tja, typisk 8-10000 (alle priser er ex.mva), men dette er jo ekstremt varierende, er forskjell på krav og arbeidsmengde når man lager for DNB og Mortens snikkeri for å si det sånn...

Webside - typisk 15-40000 avhengig av hva de trenger, den dyreste jeg har laget kom på ca 80.000, mens hvis det bare dreier seg om å sette opp en ferdig template med minimale tilpasninger, plugins og liknende, så er det jo gjort på en dag.

facebookside - hva mener de egentig her, bare å lage en profil på facebook uten noe videre tilpasning?

SEO jobber jeg egentlig ikke med, men bare det kan være MYE mer jobb enn 5000 skulle tilsi, så...

ja, 5000 er latterlig lite.

agrimsrud

Medlem
Jeg ville satt meg en timelønn og gjort et overslag over produksjonstid, og så regnet ut et prisgrunnlag basert på dette. Så kan heller prisen justeres i forhold til hva du kan levere, hva kunden er villig til å betale osv.

Som agrimsrud sier så kan det være greit å finne deg ei timelønn, og så regner du deg frem til antall timer du tror du bruker og gi en pris i ifra det. Det kan av og til være vanskelig for små bedrifter og bedrifter som ikke kan noe om web å faktisk vite hvor mye jobb det er å lage hjemmeside, seo og lignende.

Det er nok derfor de har gitt en så lav pris som 5000, så utfordringen din blir vel å overbevise dem om at det faktisk er mye jobb. Og at din pris ikke er høy i forhold til hva de får.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Din årslønn bestemmer egentlig prisen. Si at du ønsker å tjene 400k, så må du gjennomføre 80 slike jobber. 1500 arbeidstimer i året (1800 er vanlig men hvis du regner at den en del går "tapt" fordi du må bokføre, administrere, selge og feilrette) ville bety at du kan bruke 18 timer på dette. Vet ikke om det er nok med 300 timer i overhead.

Men hovedproblemet blir fort at kunden forventer en turn-key løsning. Du fullfører fort 90% av prosjektet ifølge kunden - men de siste prikkene på i'en kan fort koste deg den andre 90%.
Kunden ønsker å bli tilfreds og du ønsker å få ok timebetaling.

Det som har fungert for meg er å forklare at de kjøper x-antall timer hos meg - og jeg informerer underveis hvor mange timer jeg har brukt.

TorsteinO

Art Director & grunder
Det var bra agrimsrud og sohelset nevnte det, for det er naturligvis egentlig timepriser de prisene jeg ga over er basert på, det glemte jeg helt å si.

Men - de fleste kunder vil vanligvis foretrekke at du gir dem en fast pris å forholde seg til, og da må du rett og slett gange opp timeprisen din med antall timer du regner med å bruke (dette kan være ganske vrient til å begynne med, men du blir flinkere ganske raskt).

Det som er fordømt viktig når du gir en slik fastpris, er at du spesifiserer hva som er inkludert i prisen, og at arbeid utover dette vil koste XXX kr pr time. Noe annet som er viktig er å sette opp en fremdriftsplan - som ikke bare omfatter når DU skal levere, men også når KUNDEN skal levere nødvendig materiale, gi tilbakemeldinger, osv.

Videre bør du helst også avtale delbetalinger så lenge prosjektet er *litt* større - la oss si fra f.ex. 10.000 (ex.mva) og oppover - i den minste enden kan det f.ex. være 40-50% før oppstart, og 50-60% når du er ferdig. Etterhvert som prosjektene blir større kan det være greit å dele opp mer. Spør gjerne kunden om hva de syns er greit (de fleste syns det er helt greit å dele opp betalingen i større eller mindre grad), men NOE bør du ta på forskudd, ellers kan du få deg en kjip overraskelse når du er ferdig (jeg unngikk nylig et tap på ca 20.000 ex.mva fordi jeg da oppdaget i begynnelsen av prosjektet at kunden ikke forstod konseptet "betale for seg"). Hvis kunden er ekstremt negativ til dette, selv etter at du forklarer begrunnelsen, og du har en solid portfolio å vise til, kan det være et faresignal.

Til sist - timelønnen du går ut fra skal IKKE tilsvare en "sitte i kassa på kiwi-lønn" (og 5000 for det du har skissert over ville ikke ha vært det engang). For frilansjobbing bør timeprisen ihvertfall tilsvare 2-3 ganger det du ville ha tjent pr time som fast ansatt i en tilsvarende jobb.

MortenV

Medlem
Logo - tja, typisk 8-10000 (alle priser er ex.mva), men dette er jo ekstremt varierende, er forskjell på krav og arbeidsmengde når man lager for DNB og Mortens snikkeri for å si det sånn...

Webside - typisk 15-40000 avhengig av hva de trenger, den dyreste jeg har laget kom på ca 80.000, mens hvis det bare dreier seg om å sette opp en ferdig template med minimale tilpasninger, plugins og liknende, så er det jo gjort på en dag.

facebookside - hva mener de egentig her, bare å lage en profil på facebook uten noe videre tilpasning?

SEO jobber jeg egentlig ikke med, men bare det kan være MYE mer jobb enn 5000 skulle tilsi, så...

ja, 5000 er latterlig lite.

Lager for en nyoppstartet butikk som ligger under en godt etablert bedrift i distriktet, så penger har de.

Websiden blir en enkel presentasjonsside med bilder, produktliste, nyhetesside, kartreferranse og kontaktform.

Med facebookside mener jeg å integrere FBML koder på siden for å få et unikt design.

Vil gjøre grundig søkemotoroptimalisering på siden og gjøre noen backlinker.

Jeg kan vel kreve 10.000,- ferdig med hele pakken? Da tar jeg med oppfølging på oppdateringer osv.

Dag Frogner

Supermedlem
Syntes 5000,- virket veldig lite. Kjedelig om du tar jobben for denne summen og de begynner å skryte av deg til andre og forteller at "vi fikk hele pakka for bare 5000,-, han fikser sikkert samme pris til dere". ;)

SEO alene kan være verdt veldig mye penger om du har god peil på det, men dersom det kun er snakk om onsite-SEO, vil jeg påstå at 10.000 - 15.000,- for alt er en mer "korrekt" pris utifra det lille du har skrevet om deg selv.

MortenV

Medlem
Takker for alle svar, gav meg et bedre inntrykk på hva jeg kan ta betalt! Klarte å endre på prisen til 10.000,- og 1000,- pr måned med vedlikehold, støtte og ved endringer.

Topp