Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva gjøres i praksis, og hva er lov ved bodsalg?

Jostein

Medlem
Hei!

Satt og tenkte litt i helgen, og kom frem til følgene problemstilling..
I byen du bor er det en stor musikkfestival på torget. Det er et område rundt i gatene hvor folk selger alt mulig krimskrams. La oss si at jeg som privatperson kjøper inn noen stilige hørselvern som jeg vil selge i min bod.
Salget foregår utelukkende med cash. Kvitering er vel neppe standard på slike boder. Hva har man lov å selge for som privatperson, og hva med kvitering på kjøpet?

Vet at man i utgangspunktet må melde seg i momsregisteret ved omsettning over 50 000kr.

La oss for morroskyld si at du kjøper disse fra en fabrikk i Kina, og selvkost er 10kr. Du selger disse for 100kr i din bod. Visst du selger 600/700stk vil du jo fort sitte igjen med ca. 60000kr.

Kan ikke helt se for meg at detteer helt greit, men vil tippe at det er slik det fungerer i praksis. Joen synspunkter? Settingen over er bare et tenkt scenario, er vel ikke så stort marked for hørselvern..
 

Steve Cash

Medlem
Med et så stort salg som du skisserer er dette helt klart skattepliktig som næringsinntekt. Ved salg på mer enn 50 000 er du også mva-pliktig. Hva som gjøres i praksis rundt omkring har jeg ingen idé om, men det blir ikke lovlig selv om mange andre lar være å oppgi det. Hvis kjøperen forlanger kvittering, så er du nok pliktig til å skrive ut en.
 

Jostein

Medlem
Hei Cash!

Det er også det jeg mener er rett, men om det gjøres alltid tviler jeg på..

Så et lite spørsmål til kravet for kvittering. Dersom du skal selge en bestemt dag/dato, og du selger bare hørselvern til 100kr/stk. Er det da mulig å forhåndslage en haug av disse som du kan gi sammen med produktet. Som nevnt i scenarioet er det en bod, gjerne uten strøm, og ergo ingen printer. En god gammeldags håndskrevet kvitering er jo lov, men tenkte da på å forenkle dette litt. Er det lov, mulig hver kvittering må ha et trykket unikt "faktura nummer". Noen synspunkter?
 

spikre

peterhamre.no
La oss si du ikke omsetter for 60, men 30K. I tillegg må du ha en datamaskin, en telefon, abonnement på tlf og bredbånd, selve boden du operer fra, kjøpe inn varene, transport, tollbehandling, porto osv.
Hvis alle disse kostnadene påløper, vil det du driver med ikke være preget av noe som går med overskudd, men heller noe du synes er moro å holde på med. Det man i denne sammenheng kaller som "hobby". I så fall trenger du etter min oppfatning ikke å opprette noe selskap. Lag en oversikt over kostnader og inntekter, og skriv differansen inn under annen inntekt i selvangivelsen.
Merk: Jeg forutsetter at dette er en engangsjobb. Om dette er noe du driver med over tid, og faktisk har et reelt overskudd, er saken en annen enn hva jeg skisserer.
 

spikre

peterhamre.no
Hei Cash!

Det er også det jeg mener er rett, men om det gjøres alltid tviler jeg på..

Så et lite spørsmål til kravet for kvittering. Dersom du skal selge en bestemt dag/dato, og du selger bare hørselvern til 100kr/stk. Er det da mulig å forhåndslage en haug av disse som du kan gi sammen med produktet. Som nevnt i scenarioet er det en bod, gjerne uten strøm, og ergo ingen printer. En god gammeldags håndskrevet kvitering er jo lov, men tenkte da på å forenkle dette litt. Er det lov, mulig hver kvittering må ha et trykket unikt "faktura nummer". Noen synspunkter?

En kontantnota (kvittering fra bod) trenger ikke "fakturanummer", da det ikke er et kredittkjøp. På stort sett alle bokhandler får du bunker med ferdignummererte lapper med linjer og sum-linje. Bruk en slik om kundene skulle be om kvittering. Ellers gjør du bare et vanlig kassaoppgjør etter hver salgsdag.
Slik vill jeg gjort det.
 

Steve Cash

Medlem
Beklager, spikre, men dette er bare delvis riktig.
1. Hvis dette salget er en engangshendelse, f.eks. på én festival, så kan en ikke kostnadsføre bredbånd, datamaksin, telefon osv. Det kreves at gjenstandene brukes vesentlig i næring, dvs. mer enn 50 % i løpet av den tiden en har dem, og det gjør det jo ikke. Bod leier en vel, eller bare tar med seg en bord, så det blir neppe rare kostnaden.

2. Nei, en trenger ikke noe selskap, men derimot et enkeltpersonforetak. Det er i og for seg riktig at hvis en selger for under 50 000 og så gir seg, så er en ikke bokføringspliktig. En setter som du sier bare opp inntekter og kostnader rett i selvangivelsen, og er ikke mva-pliktig. Men skatt må en betale. Og hvis en kjøper inn disse hørselvernene for 10 kr pr stk og selger for 100, så går det nok i overskudd. Vanligvis trenger en heller ikke å registrere seg hvis en ikke er mva-pliktig. Men det er noe som heter at hvis en driver handel med innkjøpte varer, så må en registrere seg i foretaksregistret, jf. Foretaksregisterloven. Hvordan det stiller seg med en slik en gang i livet-forretning er jeg dog ikke helt sikker på.

3. Det er riktig at med et så beskjedent salg kan en bruke en kvitteringsblokk fra bokhandlen, hvis kvitteringene er forhåndsnummerert. At det ikke er kredittsalg har ikke noen med saken å gjøre. Et alternativ til kvitteringsblokk er å notere hvert salg i en bok. Men en må faktisk gjøre en av delene, og foreta et kasseoppgjør. Å fylle ut kvitteringene på forhånd er nok ingen god idé, da lager du kanskje salgsdokumentasjon for salg som aldri skjer.

Forresten er ikke mangel på strøm noen unnskyldingen for ikke å ha kasse, i følge Skatteetaten. Det går an å få noen som går på batteri. Men så lenge du selger for under 3 ganger grunnbeløpet er du fritatt fra den plikten.

Men nå virker det jo som om dette bare en et tenkt tilfelle, så da er det kanskje ingen grunn til å legge alt for mye arbeid i å finne ut hvordan en kan gjøre det.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Vi drev med noen lignende som studenter. Når vi drev som DA så gjorde vi et kontantoppgjør på slutten av dagen og hold oversikt, det var aldri noen problemer med det. Når vi ble AS og fikk revisor ble det fort en del mer styr. Vi måtte ha kasseapparat, kjøpte noe enkelt som gikk på oppladbart batteri. Det var noen ganger noen som glemte å ta med kasseapparatet og det hendte at batteriet gikk ol. Revisoren ba oss da om å slå inn salgene i ettertid. Det er kanskje ikke 100% etter boka å slå inn i ettertid, men det gikk iallefall greit da, og så lenge skatteetaten får alle pengene sine så er de vel fornøyd og jeg ser for meg at det er mange som gjør det på den måten.

aabbbcc
 

Steve Cash

Medlem
Antakelig gjøres det mye forskjellig. Så vidt jeg vet registreres det både dato og klokkeslett ved innslag på moderne kasseapparater, så da vil det jo bli ubarmhjertig avslørt at en har slått inn alt når en kommer hjem om kvelden, hvis en skulle få en kontroll. Men igjen, hvis det dreier seg om sporadisk eller ambulerende kontantsalg ikke over 3 ganger grunnbeløpet så slipper en kasseplikt.
 
Topp