Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva foretrekker du av bokmål og nynorsk?

Bokmål eller Nynorsk?

  • Bokmål

    Stemmer: 74 96,1%
  • Nynorsk

    Stemmer: 3 3,9%

  • Totalt antall stemmer
    77
Unngår automatisk sider med nynorsk. Og har flere ganger prøvd å få myndighetene til å slutt og sende meg dokumenter på nynorsk. Hvorfor skal jeg som bor i Østfold få ting på feil språk?

Ingen grunn til å ha ting på nynorsk for min del.
 

Sindre

Medlem
Bokmål.

Heldigvis lærer vi bokmål på skolene i Bergen. Det er enklere og lettere å både formulere seg skriftlig og å lese ting på bokmål. Alt faller seg mer naturlig og man slipper å tenke seg så mye om.

Men skal nevnes at når jeg fanges i en grusom TV-kveld på NRK pga. besøk eller andre ting, tenker jeg ikke alltid over at jeg leser nynorske undertekster etter en stund...
 

atrais

Medlem
Før reagerte jeg ikke på om jeg leste nynorsk eller bokmål, jeg tenkte rett og slett ikke over det. Men nå er det så sjeldent at folk bruker nynorsk at det blir mer og mer uvant. I avisene hopper jeg over artikler skrevet på nynorsk fordi det er blitt så tungt å lese.
 

majorp80

Medlem
Har ikke helt kommet over hatet til nynorsk siden skolen.
Skjønte ikke vitsen med å lære det da og ser vel ikke helt vitsen med det nå heller.
Klarer forsåvidt å forstå det, men jeg liker det ikke, akkurat pga. tvangen på skolen. :p
 

kongen

kongemedlem
Foretrekker bokmål.

Det skulle vært skuddpremie på de som snakker nynorsk og bææærrrrrgensk!
 

Bobbyboy

New Member
Morsmålet mitt er engelsk, slik at jeg lærte norsk "the hard way" som voksen. Jeg lærte bokmål ved å lese detektiv Nancy Drew bøker, men jeg har lest noen nynorske bøker og andre saker. Jeg har "Bokmåls ordboka", men ingen nynorske ordbøker.
Dette betyr at jeg foretrekker bokmål når jeg leser.
 
Er oppvokst med å lese bokmål, og finner dette lettest. Det er forsåvidt ikke noe problem å lese nynorsk. For meg blir det det samme som når man har kjøpt et eller annet produkt der det ikke følger med norsk brukerveiledning, da går det helt greit å lese på svensk eller dansk, men norsk (bokmål) eller engelsk er å foretrekke.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg er opprinnelig fra Nederland og leser helst Norsk Bokmål / Engelsk / Nederlandsk.
Har bodd i Sverige et år og synes at svensk er finere enn norsk.
Synes det finns mange fine dikt og sangtekster (låt er et svenskt ord) på nynorsk, men jeg mener at nynorsk er en trussel mot alle norske dialekt. Så jeg har ikke noe imot at folk skriver på dialekt.
Som utlending synes jeg det er helt utrolig at lille Norge med kun 4,noe millioner innbyggere kaster bort så mye penger på et halvhjertet forsøk å ha to språk.

Når det gjelder nettsider så tror jeg at du kan spille på "tilhenger-følelsen" ved å tilby en nettside på nynorsk (i tillegg altså!!). De som foretrekker nynorsk foretrekker da din side også. Trur eg :p
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Bokmål, uten tvil. Jeg syns det er mye enklere og lese seg gjennom det, og samtidig faktisk huske hva som faktisk stod der når jeg er ferdig. Når jeg leser nynorsk går det jeg har lest like fort ut fra hodet som det kom inn.

@kongen: Du har tydeligvis aldri hørt en bergenser prate østlandsk noen gang. :)
 

serbro

New Member
Jeg foretrekker bokmål på grunn av at jeg opprinnelig er dansk og det faller lettere for meg. Men jeg har ingen problemer med å lese nynorsk, det irriterer meg da heller ikke nevneverdig.

Det mest komiske er når nordmenn påstår at de ikke forstår nynorsk, men man hører aldri de samme skryte av at de ikke kan engelsk. Dette må da være mennesker med et svært dårlig språkøre når de ikke forstår det ene av sitt lands to offesielle språk?
 

picxx

Well-Known Member
Det mest komiske er når nordmenn påstår at de ikke forstår nynorsk, men man hører aldri de samme skryte av at de ikke kan engelsk. Dette må da være mennesker med et svært dårlig språkøre når de ikke forstår det ene av sitt lands to offesielle språk?

Nynorsk, eller landsmål, er basert på dialekter i norges land.
Æ har itj nån som hælst problem me å skriv sånn, og æ skjønne de fint, mæn æ lage da itj nå skriftmål tå de.
 
Topp