Hva er lov innen affliate?

erlsae

Medlem
Hei,

Har lest at det er gode penger å hente på affliate, så gir det et forsøk. Har funnet en nisje jeg gjerne vil starte i, men lurer på hva som egentlig er lov og ikke lov.

I stor grad vil jeg bruke tekstlinker. Er det noen regler på hvor ofte en slik affliatelink blir nevnt per artikkel? Må det inneholde en forhåndsbestemt tekst satt av annonsør, eller kan denne endres?

Samtidig, hvordan vet jeg at det er godt betalt per salg? EPC / CP / Price?

TradeDoubler er vel størst på dette, deretter Euroads?

pleb

Medlem
Dette er råd jeg ønsker jeg hadde lest for fem år siden for å få litt mer ryddige affiliatesider og sluppet en hel masse opprydningsarbeid:

1. Lag nettsider for personer, ikke for Google. Skal du prøve å skape verdi for deg selv (i form av kroner og øre), så skal du skape verdi for andre.

Eksempler en artikkeltype som selger mye for meg (og jeg håper det er OK at jeg linker til egen nettside):

http://www.kosmetikkportalen.com/produkttest-lait-corporel-bodylotion-anti-drying/

Og ja - testen er reell, med enkelte omskrivninger fra "redaktøren" (undertegnede).

Overdreven bruk av tekstlinker i hytt og gevær til nettbutikker du ikke kan gå god for er sjeldent et særlig godt triks. Dyplenking til produkter som du på egen nettside forklarer hvorfor brukeren trenger er alfa & omega for å lykkes. Når leseren er inne på nettsiden din skal han/hun komme seg i kjøpsmodus av dine eminente salgsargumenter.

2. Bruk tekstlinker (ref tips #1). Bannere bruker jeg mest fordi de designmessig tilpasses nettsidene og fordi det er mulig å dra inn noen kroner på iSale.

3. 95 % av inntekten min kommer fra Tradedoubler. Adservicemedia er et annet godt alternativ, men mitt inntrykk er at dette primært er et godt alternativ om du har "finans" (lån, kredittkort, etc.) som nisje.

4. I Tradedoubler-panelet kan du se hva hver annonsør betaler. Enkelte betaler en fast/variabel (prestasjonsbasert noen ganger hvor man blir plassert i "segmenter") prosentsats av hvert salg mens andre som feks Lensstore betaler 50,- NOK uansett hvor stor kjøpet til kunden er.

:)

spikre

peterhamre.no
Lensstore betaler 50,- NOK
Tips til dere begge: Om dere har avtale med TradeDoubler, har dere godtatt å ikke gå ut med disse satsene.

erlsae:
- Sett deg godt inn i reglementet til Google for både adwords og adsense.
- Sett deg godt inn i reglementet til Forbrukerrådet vedr. reklame og opplysningsplikten. Les også dommen som nylig kom mot Nettavisen.
- Sett deg godt inn i reglementet til Skatteetaten vedr. hobbyinntekt.

Når det gjelder affiliatenettverk er det mange å velge mellom. Jeg anbefaler at du registrer deg hos alle og ser hva de forksjellige kan tilby. Noen annonsører er i flere nettverk og det kan være forskjell i provisjon. Håper vi ses på Affiliateseminaret.

Topp