sats heller på fastoptikk bristol, du får så vanvittig mye bedre kvalitet for penga der
Også tvinger du deg selv til å tenke litt mer over utsnitt osv, siden du blir nødt til å bevege deg fram/tilbake i stedet for å bare zoome ut og inn. Forøvrig - hvis du tenker på f.ex. et F/1,4 50mm, så ta en titt på 30mm i stedet, sigma har et veldig ålreit objektiv der, mye mer "innevennlig" enn 50mm siden det er litt videre, og i utsnitt på et vanlig cropkamera (f.ex. canon 7D, 50D og 60D, 550D, 600D osv) tilsvarer det ganske nøyaktig det du får på et fullformat (5D f.ex.) med et 50mm, det er et veldig godt portrettobjektiv, er det jeg stort sett har på kameraet fast
Jeg har også et ganske billig tamron 10-24mm, det er morsomt med vidvinkel, men det er litt begrensa kvalitet, og litt for liten blender. Har også et canon 85mm F/1,8, absolutt KNALL til portretter og liknende, men litt for mye tele til å være veldig innevennlig. Hadde også et 70-200 F/2,8 sigma, og et ... 18-135 eller noe sånt, men begge de solgte jeg siden jeg ikke brukte dem, det var de tre jeg har nå jeg brukte 99% av tida. Neste punkt på lista er nok et skikkelig makroobjektiv og en hissigere blitz, deretter får vi se om jeg skal bytte ut det vidvinkelobjektivet med en bedre variant (spesielt noe mer lyssterkt), og kanskje bytte ut 50D'en min med et 7D
Åja, også må jeg jo huske på lensbaby'ene mine, DE er morsomme
(sjekk
Lenses for SLR, Mirrorless and PL Cameras | Lensbaby Creative Effects Lenses)