Bransjeråd er sikkert bra det, men jeg er skeptisk til gjennomføringen, spesielt når man må betale seg inn på den måten. Klarer de å få med flere store, anerkjente, aktører, så det kan bli et kvalitetsstempel å kunne si at man er med der, så ser jeg vitsen, men denne typen organisasjoner tror jeg har mer fordel av å være no profit, ellers kan man mistenke at det bare er å betale seg inn (og ut av problemer), siden man kan mistenke organisatorene for å gjøre det for penga.
Men generelt - en tilsvarende organisasjon, der det er gratis/billig å bli medlem, men man må signere en bindende kontrakt hvor man
1: forplikter seg til å ikke bruke "feil" metoder (f.ex. i henhold til en til enhver tid gjeldende liste, der endringer må dateres, kanskje den f.ex. oppdateres hver måned, og alle kommende endringer må varsles minimum en mnd i forkant?)
2: godtar å måtte betale en bot hvis det dømmende organet avgjør at man har brukt feil metoder (kanskje boten kan beregnes ut fra oppdragets størrelse/pris, så det ikke skal lønne seg å bare godta boten fordi kunden i alle fall betalte nok til at det lønte seg?)
Da tror jeg det vil bli lettere å få med flere, og kombinert med at det ikke er noen økonomisk motivasjon bak, så tror jeg man vil få større tyngde og dermed et kvalitetsstempel å kunne si at man er medlem. Eventuelle bøter tror jeg bør gå til noe idealistisk formål, for å bevare "no profit"-biten.
Tror også det vil være viktig at det dømmende organet består av folk som selv ikke vil ha fordel av å dømme en konkurrent. Kanskje det kan bestå av representanter fra søkemotorene? ...og kanskje noen fra INMA?