Hva er beste måte å tjene penger kun på skriving?

La oss si du våkner en morgen etter en natt med fuktige drømmer, og oppdager at du har forvandlet deg til et stort og uhyrlig skrivegeni.

Uten utdannelse, venner eller penger og ubrukelig til alt annet enn å produsere kjeft, men det mestres til gjengjeld så skinnfellen rister. Fin-orda flekkes så mange man måtte ønske, engelsk eller norsk, fagprosa eller poesi.

Hvordan er det mulig å leve av slikt?

peterandrej

pensjonert moderator
Skribenter i større aviser tjener bra, men slike jobber får du ikke uten at du har et navn. Forfattere tjener så og si null (med unntak av Jo Nesbø og et par til). Snittsalget for bøker i Norge ligger på rundt 300 eks pr/bok, hvilket vil si at en forfatter vil tjene ca 15.-20.000 på en standardavtale pr/bok.

Summa summarum: med mindre du er den nye Jo Nesbø eller kan leve indirekte av skrivingen kan du egentlig bare glemme det.

Bjørnar

Gründer
Summa summarum: med mindre du er den nye Jo Nesbø eller kan leve indirekte av skrivingen kan du egentlig bare glemme det.
Jada, hvis han skal skrive bøker. Men det er ørten andre plasser å tjene gode penger;

Fagblader og kuløre magasiner er vel der det betales best - men der må du gjerne ha et lite kontaktnettverk for sistnevnte.

Anbefaler å starte i det små; lokalavis -> regionavis -> osv osv. Og ikke sats alt på ett kort - meld deg som skribent hos flere potensielle oppdragsgivere.

peterandrej

pensjonert moderator
Jada, hvis han skal skrive bøker. Men det er ørten andre plasser å tjene gode penger;

Fagblader og kuløre magasiner er vel der det betales best - men der må du gjerne ha et lite kontaktnettverk for sistnevnte.

Anbefaler å starte i det små; lokalavis -> regionavis -> osv osv. Og ikke sats alt på ett kort - meld deg som skribent hos flere potensielle oppdragsgivere.

Det å starte i det små er fornuftig. Lokalavis til regionavis, osv. Det er fornuftig, gir lite penger, men bygger erfaring. Fagblader krever jo gjerne at skribenten har fagkompetanse (noe han selvsagt kan ha for alt jeg vet).

Mitt poeng var ikke at han skulle skrive bøker. Mitt poeng var at tekst i Norge ikke er noe mange tjener særlig mye penger på, med mindre man kan ha indirekte inntekter (f.eks foredrag) fra det hele.

For å ta meg selv som eksempel: Jeg skriver langt bedre enn de fleste bloggere. Har skrevet for fagblader, lokal- og regionalpresse. Jeg har hatt kronikker på trykk i Aftenposten, Dagbladet og VG. Til dags dato har jeg tjent lite eller ingenting på noe av det, noe som VISER at dette er en hard bransje å få innpass i. Du må ha talent, noe å melde og en enorm tålmodighet for å komme noen vei i Norge i tekstbransjen.

Så sier ikke jeg at det er UMULIG, bare at det er veldig, veldig, veldig vanskelig.

peterandrej

pensjonert moderator
Hva med blogging? E-bøker?

Blogging? Absolutt mulig, også i Norge. Spesielt om du blogger om mote og sminke.

Ebøker på norsk? Ikke sjans. Ebøker på norsk er en greie i utvikling, men det er ennå svært langt fram til distribusjonsmodellen er på plass. Det å gi ut ebok i Norge er NESTEN like komplisert som å gi ut papirbøker.

Ebok på engelsk, distribuert via Amazon? Gode muligheter. Distribusjonsmodell på plass. Enormt marked. Absolutt potensiale. Ville gått for denne muligheten om jeg var bedre i engelsk.

Topp