Hva burde man vite om bedriften før kjøp?

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Hellu i luken :)

Er i kontakt med en nettbutikk som ønsker å selge.

Jeg er interisert i å kjøpe og lurer i den sammenheng på om noen tips til hva jeg må/burde vite før et evt kjøp.
Hvis jeg skulle satt en regnskapsfører til å se på regnskapet hva ser de etter? noe jeg kan gjøre?

Kjønner at det er viktig med omsettining og fortjeneste.. men hvor langt i dybden burde jeg gå?
Feks hvor mye selger den? hvor stor er fortjenesten på det produktet?

burde jeg kreve at tidligere eier er tilgjengelig i minst 6 mnd etter salget?
Skrive en kontrakt på at han ikke kan starte en lignende bedrift innen 2 år? Vet dette er normalt ved salg av AS

Vel...
Håper på svar :)

Tonny Kluften

Administrator
Du må se på hvor mye du må jobbe.
Hvis omsetning er 30000 pr. mnd, varekostnad+frakt m.m. er 10000, du har 20000 i lønn for 100 timer arbeid så går butikken i 0. Må du jobbe mer enn 100 timer går butikken i minus og en butikk som går i minus er ikke mye verdt.

Så må du se på hvordan butikken skaffer seg kunder.

tyr897

Medlem
Reell arbeidstid er definitivt viktig. Dersom det ikke utbetales lønn eller timene registreres, vet du ikke hva de egentlige kostnadene er.

Balansen er jo selvsagt alltid interessant, hvordan er foretaket finansiert? Er det bundet mye kapital opp i varelager? Er verdien på dette reell, eller ligger det urealiserte tap?

I tillegg bør du sette deg godt inn i kontantstrømmen, hvor fort penger går inn og ut av bedriften og hvor mye arbeidskapital som bindes opp.

Hvor mye får man faktisk igjen per krone investert når man tar skatt, inflasjon og alternativ avkastning med i regnestykket? Rett og slett; hva er rentabiliteten (return on capital/equity)? Når en ser på slikt er det selvsagt veldig viktig at man har med alle kostnader, inkludert som nevnt arbeidstiden og tenker på hvilke alternative investeringsmuligheter en har.

I tillegg ville jeg sett på hvordan bedriften anskaffer seg kunder, og hvordan utviklingen i omsetning og resultat er. Hvilket potensial ser du, og hvordan har du tenkt å utløse det? Hva skal du gjøre annerledes dersom du eksempelvis skal ha en radikal økning i salg? Hvordan vil dette påvirke rentabiliteten med bakgrunn i tallene du har tilgjengelig?

Sist redigert:

Nutz

Med lem
Vet ikke om dette er helt relevant, men dette med garantiforpliktelser til gamle kunder kan være en liten "felle" når man overtar en butikk.

Nutz

Med lem
Felle, som i at du risikerer å måtte stå som garantiansvarlig for hva den gamle eieren har solgt.
Har den forrige eieren tenkt kortsiktig og solgt lav-kvalitets-varer som normalt har lang garanti så risikerer man å komme i en klemme.

Men dette er ikke alltid relevant.

Garanti trenger ikke bety at du får problemer. Så lenge butikken har skikkelige avtaler når det gjelder retur.

Selger man Sony fjernsyn går dette som regel bra. Selger man Sonnny blir det kanskje mer problem med garanti..

Topp