Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Hei,
Tenkte jeg skulle skrive et blogginnlegg om hva små lokalbedrifter bør ha i sin webstrategi og kunne gjerne tenke meg litt input.
Med små lokalbedrifter, så tenker jeg på f.eks en rørleggerbedrift fra Hamar med 5-10 ansatte. De har ingen ansatte som jobber med hverken IT eller markedsføring, så det sier seg selv at en strategi for sosiale medier med hyppige oppdateringer eller en nettside til 150.000 kroner med en rekke fancy funksjonaliteter ikke er nødvendig.
Her er tiltakene jeg har tenkt så langt:
Nettside:
Dette er salgsapparatet som jobber 24/7. Må rankere på lokale og relevante søkeord.
Innhold: Presentasjon av bedrift, de ansatte, tjeneste de tilbyr, referanser og gjerne et litt mer dypgående "arbeid vi har gjort" (skryteside med bilder fra arbeidet). Kan vurdere å ha en enkel nyhetsseksjon, men ikke noe blogg.
Facebook:
Registrer page og få de ansatte til å føre den opp som jobb på sine profiler. Last opp probilbilde, cover, ansattalbum og album fra tidligere jobber.
Google Places:
Registerer og fyll ut profil.
Yelp:
Før eller senere kommer Apple sin Siri til Norge og de bruker yelp som kilde for bedriftoppføringer, så her bør man kaste seg på allerede nå.
Eventuelle lokale sider:
Mange regioner har egne for f.eks handelsforreninger eller byen. Tenker ikke på nettaviser, men mer i denne retningen.
Adwords:
By på relevante søkeord.
--------
Noe annet småbedrifter bør tenke på, som ikke nødvendig koster skjorta eller krever mye investering i tid?
Tenkte jeg skulle skrive et blogginnlegg om hva små lokalbedrifter bør ha i sin webstrategi og kunne gjerne tenke meg litt input.
Med små lokalbedrifter, så tenker jeg på f.eks en rørleggerbedrift fra Hamar med 5-10 ansatte. De har ingen ansatte som jobber med hverken IT eller markedsføring, så det sier seg selv at en strategi for sosiale medier med hyppige oppdateringer eller en nettside til 150.000 kroner med en rekke fancy funksjonaliteter ikke er nødvendig.
Her er tiltakene jeg har tenkt så langt:
Nettside:
Dette er salgsapparatet som jobber 24/7. Må rankere på lokale og relevante søkeord.
Innhold: Presentasjon av bedrift, de ansatte, tjeneste de tilbyr, referanser og gjerne et litt mer dypgående "arbeid vi har gjort" (skryteside med bilder fra arbeidet). Kan vurdere å ha en enkel nyhetsseksjon, men ikke noe blogg.
Facebook:
Registrer page og få de ansatte til å føre den opp som jobb på sine profiler. Last opp probilbilde, cover, ansattalbum og album fra tidligere jobber.
Google Places:
Registerer og fyll ut profil.
Yelp:
Før eller senere kommer Apple sin Siri til Norge og de bruker yelp som kilde for bedriftoppføringer, så her bør man kaste seg på allerede nå.
Eventuelle lokale sider:
Mange regioner har egne for f.eks handelsforreninger eller byen. Tenker ikke på nettaviser, men mer i denne retningen.
Adwords:
By på relevante søkeord.
--------
Noe annet småbedrifter bør tenke på, som ikke nødvendig koster skjorta eller krever mye investering i tid?