Hva bør små lokalbedrifter ha i sin webstrategi?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Tenkte jeg skulle skrive et blogginnlegg om hva små lokalbedrifter bør ha i sin webstrategi og kunne gjerne tenke meg litt input.

Med små lokalbedrifter, så tenker jeg på f.eks en rørleggerbedrift fra Hamar med 5-10 ansatte. De har ingen ansatte som jobber med hverken IT eller markedsføring, så det sier seg selv at en strategi for sosiale medier med hyppige oppdateringer eller en nettside til 150.000 kroner med en rekke fancy funksjonaliteter ikke er nødvendig.

Her er tiltakene jeg har tenkt så langt:

Nettside:
Dette er salgsapparatet som jobber 24/7. Må rankere på lokale og relevante søkeord.
Innhold: Presentasjon av bedrift, de ansatte, tjeneste de tilbyr, referanser og gjerne et litt mer dypgående "arbeid vi har gjort" (skryteside med bilder fra arbeidet). Kan vurdere å ha en enkel nyhetsseksjon, men ikke noe blogg.

Facebook:
Registrer page og få de ansatte til å føre den opp som jobb på sine profiler. Last opp probilbilde, cover, ansattalbum og album fra tidligere jobber.

Google Places:
Registerer og fyll ut profil.

Yelp:
Før eller senere kommer Apple sin Siri til Norge og de bruker yelp som kilde for bedriftoppføringer, så her bør man kaste seg på allerede nå.

Eventuelle lokale sider:
Mange regioner har egne for f.eks handelsforreninger eller byen. Tenker ikke på nettaviser, men mer i denne retningen.

Adwords:
By på relevante søkeord.

--------

Noe annet småbedrifter bør tenke på, som ikke nødvendig koster skjorta eller krever mye investering i tid?

adeneo

Medlem
Ser ut som en grei oversikt.

rant.start();
De siste årene virker det som mange små bedrifter har fått satt opp nettsider i wordpress som ligner mer en blogg enn bedriftsinformasjon, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har irritert meg over at enkelte bedrifter oppdatere sidene sine flere ganger i uken med all mulig informasjon som sikkert er interessant internt, slik som hvor mange meter rør de har kjøpt, hvilket anbud de har vunnet, at de monterte ny driter hos Hansen i forrige uke osv. mens hvor bedriften faktisk ligger i landet og hvordan man kontakter bedriften er gjemt helt nederst ett sted med liten skrift, hvis den er der i det hele tatt, og det er den informasjonen de fleste brukere er interessert i, ikke alt mulig annet vås.
En del ting bør også være innlysende, slik som at en pizzasjappe har menyen som noe av det absolutt enkleste å finne, og ikke i en tekstlink i et blogginnlegg om den nye menyen deres godt nede på WP siden deres.
Noen er flinke, mens andre er helt bak mål, og jeg registrer til og med at noen av de sidene hvor jeg ikke engang finner kontaktinformasjon ofte er satt opp av webdisignere ?

Jeg synes normalt små bedrifter bør ha statiske sider med kontaktinformasjon og annen relevant info lett tilgjengelig, og er det informasjon man må oppdatere regelmessig, så er det normalt ikke relevant utover for bedriftens ansatte og spesielt interesserte etter min mening.
rant.end();

A

aabbcc

Guest
Kommer selvfølgelig an på hva slags bedrift det er, men en enkel statisk nettside og adwords holder egentlig lenge for de fleste tror jeg.

Som adeneo sier så er det utrolig mange som lar det lille av nødvendig informasjon drukne i blogg, facebook ol.

I eksempelet, rørleggerbedrift, så er det vel interessant å vite telefon nr./mail, hvilke tjenester de utfører. Hvis de har noen prisinfo de vil gå ut med offentlig så er det også veldig interessant. Når det gjelder håndtverkere så er det også bra å få tydelig frem mestermerke, org nummer ol. Så er det alltid fint med et par referanser fra fornøyde kunder - gjerne med kontaktinfo til kunden. Litt om de ansatte kan være greit å ta med for å bygge ytterligere tillitt, spesielt daglig leder.

Facebook, tja? Vil man få noen nye kunder til en rørlegger på facebook? Det krever at firma har tid til å følge opp, svare på klager som garantert kommer via facebook.

Google places, tja? Rørleggere kommer jo ut til kunden og jobber, så hvor interessant er det egentlig å vite nøyaktig hvor de holder til? Annet enn at de holder til i byen. (Kan jo være SEO-messig at det er greit å registrere seg i google places?)

Yelp, ville ikke prioritert det.

Adwords - JA!

Registersider som finn.no, og de andre som ligner, kan være lurt å registere seg i, flere som bruker det en Yelp tror jeg når de skal kjøpe rørleggertjenester. Disse sidene har det med å dukke opp høyt i google og da tror jeg det er mange som bruker disse til å kontakte alle rørleggere i området for å hente inn tilbud.

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Når det gjelder bedrifter med en lokal tilknytning - pizzasjappe, regnskapskontor, lege, rørlegger, markise-reparatør, frisør, treningstudio etc., så ønsker jeg som bruker å finne relevant informasjon som hvor de finnes, priser, åpningstider, hva de kan leverere hvor og kontaktinformasjon.

Det virker kanskje åpenbart, men slik info er ofte umulig å finne :mad:

Jeg er i kjøpsmodus når jeg sjekker slike sider, så blogginnlegg, at de er på Facebook og annet dill blir bare overflødig for meg da.

A

aabbcc

Guest
Hvorfor ikke? Når Siri (fra Apple) en gang kommer til Norge er det Yelp som vil svare på spørsmålet "Er det noen rørleggere i området?".

Hvis der er fort gjort å registrere, så hvorfor ikke gjøre det. Men at det de neste 2-3 årene skal ha noe som helst å si tviler jeg sterkt på. Kundegruppen består ikke i hovedsak av teknologiinteresserte ungdommer. Men dette er da for rørleggere, blir jo fort en annen sak for andre bransjer.

Jeg håper egentlig jeg tar feil, så vi får se. Men at det i dag er flere i Norge som leter etter rørlegger på finn.no enn på yelp er jeg ganske overbevist om.

looper

Medlem
Det er vel ikke noe negativt å sette opp en Yelp profil men akkurat hvor mange som kommer den "veien" vet jeg ikke. Jeg tror likevel at veldig mange kommer til å gå veien via anbudstjenester for å få utført slike tjenester, her er det nok ihvertfall mye å hente. Et spisested,bar,etc tjener nok mer på sider som Yelp men som nevnt så skader det nok ikke.

Jeg har ikke så mye interesse av å gå inn på Facebook siden til en rørlegger men at det er super enkelt å sende inn en forespørsel på nettsiden. Har holdt på med dette en del etter jeg kjøpte leilighet. Og samme problemet på så mange sider, vanskelig å sende en enkel forespørsel.

peterandrej

pensjonert moderator
Har en del erfaring med denne typen prosjekter, og det generelle problemet er stort sett at de små bedriftene ikke evner å prioritere og/eller evner å innse egne begrensninger.

Hvorfor må f.eks alle bedrifter på død og liv ha en Facebook-side? Dette grepet KAN selvfølgelig fungere dersom det finnes "ildsjeler" i bedriften som i praksis "bærer" satsningen, men rent generelt blir Facebook-sidene opprettet og glemt i samme åndedrag.

Jeg ville fokusert på å gjøre dette enklest mulig. Få opp en nettside som inneholder de viktigste elementene. For små, lokale bedrifter er slike elementer som oftest kontaktinformasjon, tjenester og priser. Nyheter, Facebooker, osv har de stort sett aldri hverken tid til eller interesse for, så da bør man droppe det - med mindre du har en overivrig ansatt som kan vie store deler av sin fritid til å administrere FB-sidene og alt annet man liksom "må" ha.

Adwords er faktisk en god ide, spesielt dersom dette kan være en evigvarende kampanje som bare ruller av seg selv, men kutt ut alt annet som krever innsats.

Topp