Hurtigruten- i Tallinn-Hvorfor ??

HansNy

New Member
Hei alle sammen.

Ringte til Hurtigruten 810 03 030, og svarte ei kvinne - Helena. Hun snakket gebrokkent norsk. Jeg spurte hvor kommer du fra. Og hun sa at hun kommer fra TALLINN Estland og Hurtigruten kundeservice ligger også i Tallinn. Hva ??
Hurtigruten i Tallinn:confused:. Jeg undersøkte litt og fant ut at Runway International har kjøpt kundeservice fra Hurtigruten og fra Norwegian.Norge mangler arbeisplasser, og Hurtigruten og Norwegian selger Kundeservice til Estland :mad:

kongen

kongemedlem
Det er smart å outsource til lavkostland. Selv outsourcer jeg ca 80% av alle oppgaver, da hovedsaklig til India og USA.

picxx

WF 09
Fornuftig av hurtigruten, både med tanke på kundeservice og kostnader.

Med 3,1% arbeidsløshet i norge kan man vel heller ikke akkurat si at norge mangler så mange arbeidsplasser, heller ikke om man tar med at det importeres arbeidere i stor grad i mange yrker.

p.s. Kanskje flytte denne til generellkategorien? Ser ikke hva den har å gjøre under markedsføring?

sta

Medlem
Dette er (desverre) helt normalt. I USA finnes det vel knapt noe større selskap som ikke har outsourcet kundeservicen til India eller tilsvarende.

Utfordringen er at kundeservice-medarbeidere i slike land ofte får mangelfull opplæring. De er flinke til å holde seg til sine manus og hjelpe med standard-ting, men skal du ha hjelp med noe som går utover det de har manus for, skjærer det seg ofte og man kunne like greit ha pratet med en datamaskin eller apekat, man vil få like meningsfulle svar.

peterandrej

pensjonert moderator
Kundeservicen på kundekontoret er ikke all verden. Det de faktisk som oftest foreslår er at man ringer direkte til båten for å få svar på spørsmål eller bestille billett. Som fast bruker av Hurtigruten (jeg drar en del med båt fordi jeg har flyskrekk) vet jeg dette, og ringer derfor alltid direkte til båten.

Det er jo nettopp det hurtigruta og norwegian gjør som er det flotte med kapitalismen. Nå vil du som nordmann indirekte støtte Estland med økte arbeidsplasser og bedre levevilkår.

Tenk hvis vi i fremtiden har norske supportsentre i Afrika istedenfor u-hjelp til korrupte statsledere?

Britta

stoffdronning
Ja vel? Hva er problemet? ikke verre enn å ringe til Dell og snakke med en svensker i Danmark. ;-)

Hurtigruten har vel nok underskudd (og brukt opp statskapital?) mens Norwegian må jo finansere sine billige fly.

Bjørnar

Gründer
... og det første du tenkte på var å finne pc'en, registrere deg her på WF for å fortelle om dette? noen har åpenbart for mye fritid...

hansson

Langveisfarende
Virker nesten som språkbarrieren er høy i Arendal også om dagen ;)

Spøk til side. Ulempen med mer outsourcing av kundeservice er at ansvar for kundene pulveriseres. Store firmaer som Runway osv. sitter lengre unna styre og stell i den norske bedriften du ringer til - både psykologisk, fysisk og organisatorisk. De ansatte i Runway har ingen rettigheter i forhold til bedriften du prøver å ringe til (Hurtigruta). Jo mer fabrikkmessig outsourcingselskapet opererer desto mer MacDonalds blir det også på telefonen. Hver ansatt har lavere kunnskap, null rettigheter til å gjøre noe som ligger utenfor vedkommendes meget reduserte mandat, og så videre. Det ender med at du må gjennom fem levels før du omsider kommer til noen som kan hjelpe deg. Hvis du har et problem som er litt utenom det vanlige, mener jeg.

I Frankrike, der jeg bodde i en del år, er det et helvete å ringe til kundeservice. Alt er outsourcet til Marokko, Madagaskar og Tunisia. Du får aldri hjelp. Alt de kan gjøre for deg hvis det er et seriøst problem er at de sitter og leser opp fra skjermen diverse forhåndsprogrammerte scenarier og når ingen av disse fungerer må du SKRIVE ET BREV til hovedkvarteret i Paris for å be om hjelp.

Jeg hadde et brudd på kabelen inn til leiligheten min og det tok 2 måneder før leverandøren rykket ut og fikset problemet. Nå er det rett nok mye folk i Paris, men det hjalp ikke at jeg måtte gjennom 18 runder i telefonsystemet via Marokko + skriving av rekommanderte brev før noe skjedde. Du føler deg virkelig som Sisyfos.

For meg vil alltid denne typen outsourcing være forbundet med mareritt. Får håpe det ikke blir like høyt profittjag i Norge som det er i Frankrike, og at kunden fremdeles får kundebehandlere som har lov av arbeidsgiveren og kunnskap nok til å være fleksible og faktisk hjelpe deg. Selv om situasjonen ikke står i oppskriften på skjermen deres.

peterandrej

pensjonert moderator
Det er en klar parallell mellom outsourcing av slike tjenester og anbudshysteriet som tvinger seg fram i offentlig sektor i større og større grad, ofte med svært uheldige og/eller morsomme resultater. Det handler om mantraet "billigere er bedre" eller "billigere er minst like bra".

Selv er jeg en merkelig Høyremann, siden jeg er motstander av anbudspolitikken som føres. I tillegg ser jeg store problemer med at stadig flere sentrale elementer innen kundebehandling innenfor privat sektor flyttes dit den er billigst uten tanke på kundene.

Er det riktig at transportselskapet i Troms kjører buss i Oslo mens et selskap i Oslo kjører buss i Tromsø? For meg blir sånt så merkelig og feil, på samme måte som at Hurtigrutens kundeservice ikke snakker kav Lofotendialekt. For det burde de :)

HPF

Medlem
Norge mangler arbeisplasser, og Hurtigruten og Norwegian selger Kundeservice til Estland :mad:
Er vel ikke så vanskelig å få jobb i Norge, om ikke på hjemstedet så ihvertfall andre steder om du er villig til å flytte på deg?

At arbeidsplasser flyttes ut av landet er ikke en bare en konsekvens av bedrifters profittbegjær, det er også en konsekvens av ditt ønske om å betale minst mulig for det du kjøper.

Topp