Virker nesten som språkbarrieren er høy i Arendal også om dagen
Spøk til side. Ulempen med mer outsourcing av kundeservice er at ansvar for kundene pulveriseres. Store firmaer som Runway osv. sitter lengre unna styre og stell i den norske bedriften du ringer til - både psykologisk, fysisk og organisatorisk. De ansatte i Runway har ingen rettigheter i forhold til bedriften du prøver å ringe til (Hurtigruta). Jo mer fabrikkmessig outsourcingselskapet opererer desto mer MacDonalds blir det også på telefonen. Hver ansatt har lavere kunnskap, null rettigheter til å gjøre noe som ligger utenfor vedkommendes meget reduserte mandat, og så videre. Det ender med at du må gjennom fem levels før du omsider kommer til noen som kan hjelpe deg. Hvis du har et problem som er litt utenom det vanlige, mener jeg.
I Frankrike, der jeg bodde i en del år, er det et helvete å ringe til kundeservice. Alt er outsourcet til Marokko, Madagaskar og Tunisia. Du får aldri hjelp. Alt de kan gjøre for deg hvis det er et seriøst problem er at de sitter og leser opp fra skjermen diverse forhåndsprogrammerte scenarier og når ingen av disse fungerer må du SKRIVE ET BREV til hovedkvarteret i Paris for å be om hjelp.
Jeg hadde et brudd på kabelen inn til leiligheten min og det tok 2 måneder før leverandøren rykket ut og fikset problemet. Nå er det rett nok mye folk i Paris, men det hjalp ikke at jeg måtte gjennom 18 runder i telefonsystemet via Marokko + skriving av rekommanderte brev før noe skjedde. Du føler deg virkelig som Sisyfos.
For meg vil alltid denne typen outsourcing være forbundet med mareritt. Får håpe det ikke blir like høyt profittjag i Norge som det er i Frankrike, og at kunden fremdeles får kundebehandlere som har lov av arbeidsgiveren og kunnskap nok til å være fleksible og faktisk hjelpe deg. Selv om situasjonen ikke står i oppskriften på skjermen deres.