Kjapp og trygg hosting for Wordpress

HTML koding for nubes..

Guntherman

New Member
Jepp, hør på Olav, og kast den guiden fra 90-tallet du ble tilbudt her. Har ikke lest den personlig, men HTML har utviklet seg siden da, så mye i den kan nok være utdatert.
 

adeneo

Medlem
Hei,
Jeg ville laget siden på nytt med HTML5 elementer.

......

Du har for eksempel navigasjon, det skal inni <nav></nav>
Du har gjerne footer, det tar du inn i <footer></footer>

Jepp, hør på Olav

Det kan være greit å nevne at svært få større nettsider, wordpress eller andre CMS bruker de nye taggene ukritisk (faktisk ikke i det hele tatt) ettersom for eksempel <nav>, <article> osv. ikke er støttet i det hele tatt i eldre nettlesere, slik som IE8 eller Opera under version 11 osv. og det er enkelte problemer med de taggene på noen mobiltelefoner også.

Bruk gjerne en HTML5 doctype, og gå vekk fra XHTML, bruk data attributer og annet, men skal det brukes HTML5 tagger bør det inkluderes en eller annen form for polyfill, for eksempel html5shiv, hvor javascript løser en del problemer i diverse nettlesere.

Personlig ville jeg heller gjort som Google, Facebook og så å si alle andre større nettsider, og brukt elementer som div, span, ol, ul, li osv. i stedet, i det minste i noen år til.

Er man sikker på at alle besøkende bruker siste versjon av Chrome eller Firefox er det selvfølgelig ikke noe problem.
 

selbekk

Medlem
det fine med de nye tagsa er at om du skriver <hvaennduvil> så vil det tolkes som en <div> i alle eldre nettlesere som ikke støtter html5. Med andre ord - et blokk-element uten noen andre spesielle attributter.

Så selvfølgelig burde han lære seg HTML5! Det er først om noen år han vil være god nok til arbeidsmarkedet uansett, og da er det jo greit å kunne levere det man måtte ønske.
 

adeneo

Medlem
det fine med de nye tagsa er at om du skriver <hvaennduvil> så vil det tolkes som en <div> i alle eldre nettlesere som ikke støtter html5. Med andre ord - et blokk-element uten noen andre spesielle attributter.

Ehm, nei!

IE8 og nedover kjenner ikke igjen HTML5 elementer, og CSS virker ikke på elementer som ikke IE kjenner igjen, og de er derfor heller ikke blokk elementer i IE8 og nedover, så alt det du skrev er feil.
Det er nettopp det en shiv/shim ordner opp i.
 

selbekk

Medlem
Ehm, nei!

IE8 og nedover kjenner ikke igjen HTML5 elementer, og CSS virker ikke på elementer som ikke IE kjenner igjen, og de er derfor heller ikke blokk elementer i IE8 og nedover, så alt det du skrev er feil.
Det er nettopp det en shiv/shim ordner opp i.

Da har jeg blitt misinformert en gang i tiden. Men inkluderer man en shiv / shim så er det jo ikke noe problem.
 

Jolly

Medlem
Takk for alle svar .
Er det så forskjellig at om jeg lærer meg et "språk" så kan jeg ikke forstå de andre automatisk ?

Jeg har laget et nyhetsbrev som er enkelt satt opp med hjelp her fra forumet.
Det ser veldig greit ut , MEN når jeg legger koden inn i mailchimp forandrer alt seg og ingen ting vises... har noen erfaringer med dette ?
 
Topp