Hoveddomene og SEO

A

aabbcc

Guest
Hei
Jeg skal samle en del småsider på felles webhotell - for å spare litt kroner og få det litt mer oversiktlig.

Slik jeg har skjønt det så setter man ett domene som hoveddomene, også blir de andre tilleggsdomener (DNS). Har det noe å si for google hvilket domene som står som hoveddomene?

Noen av disse sidene linker til hverandre - vil det nå telle negativt at de er på samme webhotell?

a a b b c c

spikre

peterhamre.no
Det er <em>nesten</em> korrekt...
- Du setter opp webhotell på ett av domenene (jeg har egne domener bare for selve hotellet). Så fører du, ved hjelp av DNS, alle dine domener til samme IP. I f.eks. phpMyAdmin kjører du hvert domene inn mot hver sin undermappe. I hver av disse undermappene samler du alt som har med den siden å gjøre.
- På grunnlag av hva jeg skriver over vet ikke Google hva som er "hoveddomenet".
- Ja, det er dårlig SEO. I hvert fall tror jeg det. IP-en til hosten blir næmlig lik, og det er synlig for google.

Ole Avranden

utvandret
Har det noe å si for google hvilket domene som står som hoveddomene
Nei

Noen av disse sidene linker til hverandre - vil det nå telle negativt at de er på samme webhotell
Med et "normalt" antall domener, så har det ikke noe å si at de deler webhotell. Begynner du å lenke mange titalls/hundrevis domener mot hverandre, så lever du mer farlig.

A

aabbcc

Guest
Takk for gode svar Spikre og Ole. Da spiller det ingen rolle hvilket jeg velger som hoveddomene.

Neida - bare et par sider - så om de 2-3 linkene skulle miste litt verdi så ville det uansett ikke ha hatt noe å si. Mest av interesse jeg stilte det andre spørsmålet egentlig.

A

aabbcc

Guest
Spikre - ja det var kanskje ikke så dumt. Et av domenene mine bruker jeg bare for å overføre filer og teste ting for kunder - det er kanskje et passende webhotell-domene.

ABC

Eggan

medlem
Det spiller ingen rolle på hva du velger som "hoveddomene", men du bør velge et du har tenkt å eie noen år slik at du slipper å knote med et eventuelt bytte. Hos flere hostingsselskap får du med et gratis domene om du betaler for 12 mnd.

Angående SEO så har det ingen/liten betydning enn så lenge du ikke har websider som kvalifiserer som søppel.

Det du gjør etter at du har fått opp hoveddomenet er å endre navneserverne på domenene du ønsker å legge til for så å legge til til som "Addon domain" om du bruker cPanel. Om sidene kjører Wordpress finnes det flere plugins som lar deg klone sidene ;)

hvaer

Medlem
Med et "normalt" antall domener, så har det ikke noe å si at de deler webhotell. Begynner du å lenke mange titalls/hundrevis domener mot hverandre, så lever du mer farlig.

Tja, det spørs helt hvordan man setter opp sidene sine. Selv bruker jeg CloudFlare på mine sider, i utgangspunktet kun for at man skal ha rask tilgang til siden, uavhengig om brukeren sitter i Tokyo eller Oslo.

Hadde man hatt (hypotetisk) 10000 nettsider på samme server, som linker til hverandre, så hadde det vært skadelig om man hadde satt opp sidene mot hverandre, men bruker man CloudFlare, så er det ett fett, ettersom crawleren bare får tak i ipadressen fra CloudFlare, og CloudFlare blir av Google regnet som en CDN, så det har intet å si.

CloudFlare er rett og slett Guds gave til de som driver med SEO, og i særdeleshet de som driver med BlackHat SEO....

Topp