Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hostgators dedikerte servere?

peterandrej

pensjonert moderator
Driver å blir gal av nedetid hos mine fuckings crappy leverandører Webhuset og ServeTheWorld, så jeg SKAL flytte - koste hva det koste vil.

Ser at noen anbefaler Hostgator. Jeg ser at de tar 12,000 i året for en dedikert server. Det høres greit ut hvis jeg kan hoste alle sidene mine der og få minimal nedetid og slikt.

Noen som har erfaring med hostgator?

Og så det viktige:

Jeg har ingen IT-utdanning og har aldri interessert meg for servere, så har null peiling. Dvs at jeg ikke klarer å administrere en server selv, så jeg lurer:
Hvor mye må man gjøre selv når man har dedikert server hos hostgator? Er det bare å logge seg inn på ftp-kontoen og så kommer alle domenene mine opp liksom og så er det bare å overføre filer, eller hva?

My jeg installere masse rart for at serveren skal funke? Må jeg selv installere brannmurer og virusprogrammer (hvis man skal ha det på servere, har som sagt ikke peiling..) og slike ting, eller funker det ferdig out-of-the-box når man har bestilt liksom?

Hvordan overfører jeg domener og slikt? Er det et administrasjonspanel av typen cpanel som styrer hele serveren? Må jeg installere mysql-databaser selv eller hva?

Noen som vet?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Så lenge det er en managed server trenger du ikke den kunnskapen.

Du sender en support ticket å gir beskjed om hva du trenger hjelp til. Kan være greit å være oppmerksom på at ikke alle hoster er like hjelpsomme...

Surf litt på Webmaster-Talk.com Webmaster Forum - Web Design, Coding, SEO Forums å se etter hoster som har gode kundeuttalelser... Ikke velg en managed løsning uten å være sikker på at supporten tilfredstiller dine behov.

Startet selv min første dedikerte server igjennom servstra.com for mange år siden, da var supporten utmerket der! De hjalp til med alt, kunne til og med feilsøke i script! ;)
I dag er supporten der ikke veldig bra.
 

basicus

SEO Eggspert
Managed server hos Servetheworld er veeeldig annerledes enn å ha webhotell der. Har vært på en managed server der i halvannet år nå, og det funker fryktelig bra må jeg si. Vi hadde litt krøll der for ett års tid siden, men det har vært pottestabilt etter at de tok seg sammen (eller hva enn det var de gjorde).

Hostgator har jeg i grunn hørt mange anbefale, men har ikke prøvd de selv. Om du ike har peiling på serverdrift bør du absolutt styre unna dedikert server. Du blir å jobbe deg forderva om du skal gjøre alle patcher og oppdateringer selv. Managed server er nok løsningen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har faktisk gått for en managed server fra Servetheworld. Fikk sånn 30 dager fri test liksom. Så, skal opprette en side der og se om jeg liker det. Grei support så langt. Jeg kan jo ingenting, og da er det godt å ha noen å ringe til og liksom plage med dumme spørsmål. Derfor må jeg ha en norsk leverandør, eller en som har nordmenn jeg kan ringe til.

Og da ble det servetheworld. Hovedsaklig fordi jeg ikke fant noen brukbare måter å kontakte de andre leverandørene på. Servetheworld tok telefonen, så enkelt var det.

Så jeg prøver et år dette. Får se hvordan det går.
 

angelservice

New Member
Hva syns dere er den beste norske hosten?

Trenger 99,9% oppetid og servere i Norge\Oslo

Ser på subsys \ domeneshop men er litt usikker
 

peterandrej

pensjonert moderator
Lykke til :)
Jeg er litt nysgjerrig, hvor mye besøk har du til sammen siden du trenger dedikert?
Meg du spør formoder jeg?

Jeg har ingen sider som krever dedikert server, men jeg har sider som krever den båndbredden og den kapasiteten en dedikert server kan gi - av og til. For å ta et gitt eksempel:

På min blogg peterandrej.com skrev jeg tidligere vas og tull (som jeg nå skriver på agurkposten.no isteden) blant annet om pene damer. En av postene ble plukket opp av en "luguber" side. Resultatet var at jeg fikk 10,000 besøk sånn plutselig, og serveren knelte umiddelbart. Masse nedetid og det som verre var. Tapte selvsagt masse penger på dette i og form at folk bare opplevde nedetid og slikt og derfor selvsagt ikke klikket på alle de flotte annonsene mine eller ble faste lesere osv.

Ta et annet gitt eksempel: Siden havner på forsiden av digg. 30,000 besøkende flommer inn. Da holder det ikke med en 10/mnd løsning fra One.com.

Anyway, jeg ble kastet ut av Surftown pga at bloggen stjal for mye kapasitet fra serveren. Bloggen hadde da 100,000 UV i måneden. Skjønte jo at det ikke holdt med 10/mnd selvsagt til dette bruket, men de tilbydde meg ingen alternativer (jeg kunne vel kanskje fått en dyrere løsning med bedre kapasitet eller hva..) - de bare kastet meg ut.

Så jeg flyttet til webhuset. 2500,- i året. For det har jeg fått 200 MB (!) databaseplass (wp krever mysql) og 50 GB trafikk. Trafikken holder, men databasen blir fort full. Har nesten 1000 poster og en drøss plug-ins som eter MB i databasen, så da holder snart ikke de 200 MB heller. Dessuten har jeg opplevd mye nedetid og slikt. At de er bergensere hjelper selvsagt ikke på, ikke så galt som om de skulle vært trøndere, men likevel.

For Agurkposten.no betaler jeg 1200,- i året (eller var det 1500,-? husker ikke..) for en løsning tilsvarende den jeg har webhuset. I tillegg har jeg en liten firmaside på One.com (peterandrejensen.no) og litt småtteri rund t omkring.

Så jeg trenger en egen plass å "samle" alt, dessuten må jeg kunne styre ressurser dit de trengs (utvide for bloggen eks.), men det viktigste er selvsagt at med en egen server vil jeg kunne samle alt på et sted og forholde meg til en person og ferdig med det.

Jeg ønsker jo selvsagt også å utvide de tjenester jeg kan tilby mine kunder (som forsåvidt er begrenset akkurat for øyeblikket da jeg har influensa..) i ledtog med mine samarbeidspartnere (har et par designere jeg setter ut greier til og slikt), som for eksempel en total pakke med hosting og hele pakka.

Dette med en total pakke har forsåvidt mine kunder etterspurt en del ganger, men jeg har ikke kunnet tilby det. Det eneste jeg kan tilby er å ringe hosten deres og fikse eksempelvis databaser og ftp og slikt. Men jeg vil gjerne tilby full pakke med support, hosting, design, installasjon, cms og you name it. For en bra pris selvsagt.

Og da trenger jeg altså en egen server. Som koster meg 10,000 i året. Det er det faktisk verdt hvis det funker som jeg vil at det skal gjøre. Så vi får se.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hakke peiling på hvilken båndbredde jeg får. Jeg ringte og spurte, fikk et svar jeg var fornøyd med og glemte det rett etterpå. Som sagt jeg har ikke peiling på servere og har sikkert gått inn på en elendig deal. Det vil vise seg i løpet av neste år.
 
Topp