Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Holdingselskap, datterselskap og kapital?

Thord

Medlem
Heisann. Jeg holder på å starte en bedrift, men vil gjerne opprette et holdingselskap siden jeg planlegger å starte et par andre nettbutikker senere. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram i forhold til kapital hvis jeg skal opprette både et holdingselskap og datterselskap (det aktive selskapet).

Jeg har litt over 60000 disponibelt. Skal jeg opprette holdingselskapet først og så sette 60000 inn der? Eller kan jeg opprette begge firmaene samtidig, og sette av 30000 i kapital til hvert? (jeg regner med at jeg må opprette holdingselskapet først, men er det slik at når jeg har datterselskapet, så kan jeg føre over verdien på 60/30000 til datterselskapet?).

Skal jeg opprette firmakonto før jeg etablerer selskapet? Eller bør jeg gjøre det etter? Og jeg trenger vel bare firmakonto for firmaet som er aktivt?
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Siden du er i startgropen ville jeg unngått datterselskap, siden man da også må ha revisor noe man vanligvis ikke trenger før man har 5 mill i driftsinntekter.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Enig i det Bjørn sier. Du gir deg selv unødvendige ekstrautgifter ved å ha et holdingselskap. Om jeg ikke husker feil blir du revisjonspliktig når et aksjeselskap eier 50% eller mer i et annet aksjeselskap. Revisonsplikten gjelder da for holdingselskapet.

Du drar da raskt på deg 20-30.000 ekstra i året uten å få noe betydelig igjen for det. Opprett heller holding når du kommer til punktet at du eier aksjer i flere selskaper.
 

Thord

Medlem
Da dropper jeg holdingselskap :)

Har det noen fordel/ulempe om jeg velger f.eks. 65000 vs 30000 i kapital?
 

Pekabo

Medlem
Da dropper jeg holdingselskap :)

Har det noen fordel/ulempe om jeg velger f.eks. 65000 vs 30000 i kapital?

Hadde jeg vært deg hadde jeg tenkt meg om to ganger på holdingsselskap. Hvis du tror dette er noe du skal drive med seinere er det en stor fordel å ha denne strukturen, spesielt hvis du skal drive med litt ulike ting som har ulik risikoprofil. Utrolig deilig å sikre pengene ved å dytte de opp i holdingsselskapet så alle sparepengene ikke ryker når et av prosjektene gjør det.

Jeg gjorde IKKE dette når jeg startet, og for å gjøre alt riktig for å dele opp dagens selskap i en holdingstruktur og slippe å havne i skatteposisjon på nye avtaler må jeg opprette et helt nytt as, lage et datterselskap på det, og så fusjonere det datterselskapet med dagens selskap.

Alt i alt advokat/revisor kostnader på opp til 50-100 k (litt usikker) i tillegg til all jobben med å bytte kontoer osv til alle samarbeidspartnere. Ikke gjort det enda, men teller stadig på knappene. Veldig irritert på meg selv på at jeg ikke gjorde det fra start.
 
Jeg har holding og datterselskap og angrer på det nå. Raskt oppsummert koster det mer enn det smaker.
 

Thord

Medlem
Takk for svar :)

Pekabo skrev:
Hadde jeg vært deg hadde jeg tenkt meg om to ganger på holdingsselskap. Hvis du tror dette er noe du skal drive med seinere er det en stor fordel å ha denne strukturen, spesielt hvis du skal drive med litt ulike ting som har ulik risikoprofil. Utrolig deilig å sikre pengene ved å dytte de opp i holdingsselskapet så alle sparepengene ikke ryker når et av prosjektene gjør det.
Høres fristende ut med holding, men hvis det kommer på 20000-30000 i året blir det ugunstig for meg å opprette det nå. På sikt tenker jeg å opprette tre firmaer som driver med tre relaterte typer produksjon/salg (men som fint kan være uavhengige sider), men til nøds kan jeg drifte alle tre "firmaene" under samme firma. Om ting går glatt, er det ikke verre enn at jeg kan svelge kulen og rive i en del penger for å få fikset et holdingselskap senere, selv om jeg kunne ungått det ved å gjøre det nå. 50-100k er jo ikke så verst om det koster 20-30k i året i regnskap.

Noen som hjelpe meg å forstå hva det har å si i praksis hvor mye man setter av som startkapital? Jeg har ca. 65000 disponibelt, vil det lønne seg å setta av 30k til startkapital og så "låne" 35000k til firmaet etterpå? Har prøvd å søke etter dette uten spesielt hell.
 

JudeQuinn

Medlem
Fordelen med å låne penger fra deg selv til eget AS er at det er rimeligere ennn å øke aksjekapitalen i etterkant (revisor) ... Men pass på at du har en ordentlig kontrakt ...

Fordelen med aksjekapital er at du kan føre tap av aksjekapital (f.eks. ved store investeringer) på privat selvangivelse, noe du ikke kan med et evt tap av lån.
 

Thord

Medlem
Så hvis jeg har tenkt å disponere 65k er det like greit å kjøre på med 65k i startkapital? Har beløpet jeg setter som startkapital noe å si in the long run (ulemper)?

Hvorfor ville noen økt aksjekapitalen i etterkant hvis de kunne fått penger igjennom andre formål?
 

spikre

peterhamre.no
- Aksjekapital på 30 eller 65k gjør lite forskjell formelt sett. Første driftsår kan aksjekapital ha betydning, men etter det har du regnskap å vise til.
- Om det er flere aksjeeiere, er det ofte mer vanlig å skyte inn i økt aksjekapital fordi "kostnaden" da blir lik for alle parter. Dessuten er det mer ryddig.
 

Bille

Member
Hei! En konsekvens ved 65000 kontra 30000 i AK er at skjermingsfradraget blir større. Dvs du skatter av mindre del av et ev. utbytte. Men hvis det er flere år til du ser for deg noe utbytte er ikke dette så viktig, skjermingsfradraget blir uansett lite.

Hvis det er en liten mulighet for at du vil ta ut 35.000 fra selskapet, ville jeg lånt det som overstiger minstekravet til AK. Det er mye styr å justere AK senere. Revisor, generalforsamlingsvedtak, Brønnøysund etc.
 
Topp