Holdbarhetsdato for åpnet rødvin

kongen

kongemedlem
Hvis man ikke drikker opp en flaske rødvin etter en kosekveld, hvor lang tid har man på seg før den må tømmes ut (når den står i kjøleskap).

webpiken

Medlem
Det kommer helt an på vina synes jeg, alt fra én dag til en uke.

Best vil den holde seg om du tar den over på en mindre flaske, slik at det ikke er særlig med luft igjen i flaska.

Husk at rødvinsrester er en fin anledning til å lage en god pastasaus! :)

Knut

Medlem
Har ingen peiling på vin men slengte ut spørsmålet ditt til svigers som kan litt om vin siden han er kjøkkensjef.
Man skal ikke tømme over på andre flasker da dette blander inn oksygen og oksygen en en vins verste fiende generelt.
Skal heller ikke stå i ett kjøleskap, men på ett kjølig sted.

Og som webpiken sier... Om en flaske er åpnet og om den MÅ lagres så er sauser og desserter det beste man kan bruke det til.

Men hovedsvaret fra han var at om man ikke klarer drikke opp en flaske god vin så bør man ikke drikke vin hehehe

Kassimaja

Geocacher
Du kan også ha rene klinkeuler ned på flasken for å få ut så mye luft som mulig på flasken slik at vinen ikke oksiderer så fort.

Har jeg akkurat lest en bok med gamle kjerringråd? Nei, hvordan kan du tro noe slikt?

kongen

kongemedlem
Men hovedsvaret fra han var at om man ikke klarer drikke opp en flaske god vin så bør man ikke drikke vin hehehe

Når hun ene av besøkende insisterte på å plassere leppene sine på noe annet enn vinglasset så tror jeg du også ville la vinflasken være i fred :eek:

Samme spørsmål går også til sjampanje? Hvor lenge i åpnet tilstand? Bare å tømme ut?

Topp