Hjemmenettverk, to linksys wrt54g

Frodem

Medlem
Heisann

Det jeg lurte litt på, er om det er mulig å bruke to linksys i heimen, en som er base og en som repeterer / access point?

Altså, linksys som er base, står i kjelleren, og der får jeg litt dårlig signal oppover i huset, så derfor lurte jeg på om det gikk ann å koble linksys nr to høyere oppe i huset?

Begge kjører dd-wrt :)

Frode

Knut

Medlem
Skal gå helt fint det. bare strekke en kabel mellom de to.
Har selv strekt en kabel til 2 naboer som så er koblet til routere hos de.

Frodem

Medlem
Ok, men ruter nr 2, må vel gjøres som "slave" på noe vis? Sånn att ikke ip'er osv kræsjer?

Frode

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Når du installerer en sånn en boks (direkte kabel til PC'en etc etc) så kan du velge hvilken modus den skal kjøre. Det er litt viktig å lese manualen på denne. Enkelt når du kan det, men det er litt mindre intuitivt enn vanligt pga at tilkoblingen ved setup brukes til kommunikasjon med din PC, og når den er satt opp til kommunikasjon med hovedboksen.

Knut

Medlem
Putt en kabel i ett LAN hull på den første og så putter du andre enden i "internett hullet" på den andre så gjør routeren resten av jobben. Om det ikke fungerer så putter du kabelen i ett LAN hull på den andre også.
Gjør det enkelt så virker det. :) Kabelen må selvfølgelig være en nettverkskabel. Clas'ern har de til en 50lapp for rull.
Og den første routeren må være den som er kobla til internett, om det er adsl modem eller hva du nå har :)

Fredrik

Medlem
Har du allerede kjøpt to routere eller har du bare 1? Hvis du ikke har kjøpt nummer to så kjøper du en kraftigere antenne så slipper du to routere. MEN: Default transmit power på din modell mener jeg å huske er 42mW. Test med å sette denne til 100 så kanskje det holder for deg. Dette gjør du ved å gå til > Advanced > Wireless. Sjekk deretter styrken med feks din mobiltelefon (last ned en wifi manager app til iPhone eller android for å måle styrke på ulike plasser).

Alternativ to med to routere:

1. Sett router 1 (den som har kontakt med modem) i DHCP (deler ut IPadresser).
2. Sett router 2 i bridge (deler ikke ut IPadresser).

Da vil router 1 være router og nummer to vil fungere som en switch (omtrent). Skulle du få problemer med å koble de sammen så les manualen eller spør på nytt så skal jeg sjekke hvordan man gjør det (har gjort det før på samme modell men husker ikke nøyaktig settings).

Sist redigert:

Frodem

Medlem
Har to stk ja :)

kabler og plugger etc har jeg i mengder :) og jeg har vurdert nye antenner ja, ser ebay selger antenner for en slikk og ingenting, iallefall i forhold til Norge. Holder på med ett lite antenne prosjekt her nå.

Jeg har i dag fiber fra lyse, så opplegget er : Sentral lyse - nett til min 1. linksys - min big time switch - kabler til resten av huset.

Tror styrken i dag er ca 70mw, kan justere til 251 er det vel, men det er kanskje *litt* i overkant :)

Kunne evt flytte den linksys nr 2, opp til denne etasjen også

Frode

Frodem

Medlem
Hei

Da la jeg ved en nyyydelig paint her... det må vel bli sånn?

Frode

Vedlegg

• nettloft.jpg
    nettloft.jpg
    10,4 KB · Sett: 13

Frodem

Medlem
Er vel mere stødig med kabel til linksys nr to også kanskje?

Hva er ut port på linksys nr 1 og inn på nr 2 da?

Frodem

Medlem
siden jeg ikke kan redigere...

Alt funker egentlig 100% men det jeg lurer på, hvorfor kan jeg ikke koble til annen pc i nettverket via repeateren? Via remote desktop. Win7 på begge. Kommer på nett, men ser ikke andre pc'er når jeg er koblet via repeateren, men kun på den "gamle" linksys'en

Er det noe oppsett jeg ikke har fått med meg?

Topp