Hjelp til Næringsoppgave 1 (RF-1030)

Shady

IT-Konsulent
Hei

Dette er første gang jeg fyller ut selvangivelse for mitt ENK foretak. Jeg driver en nettbutikk som har vært oppe å gått i 7mnd (av 2012).

Jeg hadde en ommsetning på 0,- (altså 0 salg) i 2012 ettersom dette var oppstartsfasen og jeg har hatt følgende utgifter.

Nettbutikk: 3805 NOK inkl. mva x2 (= 7610)
Domene: 568,75 NOK inkl. mva

Jeg har da nå tenkt til å sende inn selvangivelsen 0 næringsoppgave 1 (RF-1030) ettersom dette ble etterspurt.

Selvangivelsen min stemmer overens med min daværende inntekt/skatt m.m., mens næringsoppgaven har jeg ikke utfylt i det hele tatt.

Jeg kunne gjerne trengt litt hjelp med tanke på hvor og hva disse utgiftene føres som (på næringsoppgaven) og er det noe annet som bør utfylles iforhold til at jeg ikke har fått noen penger inn, men kun ut?

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Når det gjelder nettbutikken, gjelder utgiftene design/utvikling av nettbutikken, eller leie av en ferdig nettbutikkløsning?

Design/utvikling kan du føre opp som 6790 (blir 6700 i Næringsoppgave 1) Annen fremmed tjeneste. Leier du nettbutikksystem kan du føre det på 6400 Andre leiekostnader. Domener fører jeg på samme konto, jeg oppfatter det som om jeg leier, ikke eier et domene, altså. Men jeg vet ikke om dette er riktig. Til slutt summerer du dette i 9910.

Shady

IT-Konsulent
Okey, takk for informasjonen. Med den vanlige selvangivelsen så mener du "Selvangivelse for næringsdrivende mv."?

Hvor fører jeg så dette på (næringsinntektpostene) og under hva?? Ser ikke noen av alternativene som matcher det denne utgiften er. og må jeg legge ved faktura/bilag for dette som vedlegg?

Som sagt første gang jeg fyller ut et sånt skjema, og litt usikker =|

hansson

Langveisfarende
Du skal ikke legge ved bilagene. Du skal sannsynligvis bare føre totalsummer, jeg har ikke logga meg inn på Altinn for å sjekke. Er det ikke noen poster der som heter "utgifter næringsvirksomhet" e.l.? Inntekt skal du føre under noe som høres ut som "Annen inntekt - næring". Dette finner du ut av. Sum næringsinntekt minus sum næringsutgift = næringsoverskuddet 2012.

Topp