Hjelp til flisespikkeri i nyoppstartet AS

Ffg

New Member
Hei,

Jeg er ny i forumet, men etter å ha bladd litt gjennom her, virker det som det er mange kyndige og hyggelige mennesker som deltar jevnlig; så håper jeg kan få den hjelpen jeg søker:) Jeg har sikkert gjort ting riktig, men jeg er en flisespikker av natur og jeg liker å få ting gjort riktig.

Forhistorie:
Jeg startet i oktober opp et aksjeselskap, jeg førte inn totalt 35495,- privat - 30000,- i aksjekapital og 5495 i stiftelsesomkostninger (ja, jeg vet, 10 kr for mye). I perioden etter oppstart har jeg hatt 3 fakturaer:
- Faktura på 5485 til brønnøysund
- Faktura på 1000,- eks. mva til revisor for godkjenning av åpningsbalanse
- Faktura på domener.

Jeg er heller ikke registrert som mva pliktig.

I den forbindelse dukket det opp noen spørsmål på om jeg har gjort/gjør ting riktig:

1. Trenger jeg å bokføre selve innskuddet på 35495,- eller holder det å bokføre det som en åpningsbalanse?

2. Åpningsbalansen har jeg ført slik:
1920 bankinnskudd: 35495,-
2000 aksjekapital: -30000,-
2020 overkursfond: -5495,-
Ble dette riktig?

3. Når jeg førte inn åpningsbalansen sto første regnskapsår oppført fra 01.10.2012-31.12.2013. Gjelder ikke regnskapsår for hvert kalenderår? Eller gjelder andre regler?

4. Jeg er ikke mva. pliktig men jeg betaler jo inn mva. på de fakturaene jeg har fått. Hvordan blir det i praksis når jeg får en omsetning på 50000,- til neste år når jeg begynner å føre inntekter; får jeg igjen denne mva'en jeg har betalt inn eller hvordan blir det?

5. Hvordan bokfører jeg regningen fra brønnøysund?

6. Andre innspill som jeg burde være obs på tar jeg gjerne gjerne!

Takker på forhånd for svar, kjør debatt!:)

alterego

Medlem
Men da må det vel gå frem av stiftelsesdokumentet at stiftelsesgebyret (og evt. kostnad for revisorbekreftelsen) skal dekkes av aksjekapitalen?

Ffg

New Member
Av stiftelsesdokumentet fremgår det at stifteren dekker alle kostnader. Dette dekkes nå dog av selskapet... Hva vil dette da si?

hansson

Langveisfarende
Spm 1: Ja, hele summen som ble satt inn i banken må bokføres.

Spm 2: Ja, dette har du gjort riktig.

Spm 3: Et regnskapsår er minimum 12 mnd. AS som er stiftet etter den 1. juli kan velge å slå sammen dette med neste år. Fordelen er én mindre selvangivelse å sende inn.

Spm 4: Ja, her søker du om tilbakegående MVA-oppgjør og legger ved alle kvitteringer/fakturaer du har betalt frem til du ble MVA-registrert. Dette kan du gjøre i Altinn.

Spm 5: Som en helt vanlig faktura.

Ffg

New Member
Hei Hansson og takk for svar, ikke minst: takk for tiden din! Nå føler jeg meg dum, mtp. at jeg har en bachelor i økonomi og burde være sikrere i min sak; men jeg er som sagt en notorisk flisespikker.

Men, et kort oppfølgingsspørsmål til spørsmål 1:
Det skal bokføres i tillegg til føring av åpningsbalansen? Hvordan da i så fall?

Et kort spørsmål til i forhold til renteinntekter i banken; bør jeg føre disse for hver periode eller holder det å føre disse på slutten av regnskapsåret?

Mvh

NilsF

Medlem
2. Åpningsbalansen har jeg ført slik:
1920 bankinnskudd: 35495,-
2000 aksjekapital: -30000,-
2020 overkursfond: -5495,-
Ble dette riktig?

Hvorfor i all verden velger du å binde opp de siste kr 5.495 i overkursfond, med de regler og begrensninger pengene da blir underlagt mht. anvendelse, samt mulig fremtidig nedsettelse av overkursfondet?

Har du fastasatt i stiftelsesdokumentene at kr 5.495 skal innbetales til overkursfond? Hvis ikke noe bestemt er sagt om disse pengene, så regnskapsfør de heller som et lån til selskapet fra deg privat. Lag i så fall en avtale om lånet mellom deg og selskapet, med bestemmelse om renteberegning og tilbakebetalingstid. Avtalen underskrives av begge parter, både deg privat og selskapet, dvs. din underskrift på vegne av selskapet.

Det jeg imidlertid er mest interessert i her, er å få vite hvilken revisor som er villig til å bekrefte åpningsbalansen for bare kr 1.000 eks mva. Send meg gjerne en pm :D

Edit:
Av stiftelsesdokumentet fremgår det at stifteren dekker alle kostnader. Dette dekkes nå dog av selskapet... Hva vil dette da si?

Dette vil si at stiftelseskostnadene skal dekkes av stifteren (deg privat?), og at selskapet (trolig) ikke har rett til å kreve skattemessig fradrag for omkostningene.

Sist redigert:

Ffg

New Member
I balanseåpningen står det 30 000 til aksjekapital og 5495 i stiftelsesomkostninger, ikke overkursfond. Hvordan mener du at jeg da bør bokføre de 5495? De 30 000?

Hehe revisor ja; null stress, forhørte meg med litt folk jeg kjente, sånn her var regelen:
- De 4 store skal ha 3500-5000,- eks mva
- De med mange kunder skal ha 1500-2000,- eks mva
- De nyoppstartede tar 1000-15000,- eks mva

Derfor la jeg det ut på anbud på nett og sa at alle tilbud til 1000,- eks mva blir vurdert fortløpende. Done.

NilsF

Medlem
Hvordan mener du at jeg da bør bokføre de 5495? De 30 000?

Slik?

Eiendeler
Bankinnskudd kr 35.495
Sum eiendeler kr 35.495

Egenkapital og gjeld
Aksjekapital kr 30.000
Stiftelsesutgifter -kr 6.485
Sum egenkapital kr 23.515

Avsatt til dekning av stiftelsesutgifter kr 6.485
Lån fra aksjonær kr 5.495
Sum gjeld kr 11.980

Sum egenkapital og gjeld kr 35.495

(Stiftelsesomkostningene har jeg her satt opp inklusiv honoraret til revisor).

hansson

Langveisfarende
Mulig jeg misforstår spørsmål 1, men bokføringen av dette beløpet gjøres altså akkurat som det som står i åpningsbalansen. Punktene fra åpningsbalansen legges inn i regnskapsprogrammet. Ser ut som det var dette du mente selv, sånn at mitt første svar ble misvisende.

Du spurte om renteinntekter, de utbetales i de aller fleste banker den 31.12 og bokføres derfor denne datoen.

Topp