Hjelp! Periodisering av MVA / Årsavsluttning

Econ101

New Member
Hei folkens,

Det er en del år siden jeg hadde regnskap på universitetet og nå sliter jeg...

Jeg opprettet selskapet mitt i begynnelsen av Desember 2013, hovedinntekt består av å leie meg selv ut som konsulent. Siden dette er første gangen jeg har startet et selskap, var jeg ganske forvirret av de nye reglene rundt omsetning og at man måtte omsette for 50000kr før man kan søke om å bli registrert i mvaregisteret.

Selskapets første faktura ble på godt over 50000kr og jeg fulgte rådet til Skatteetaten
"Leverandør kan utstede faktura uten merverdiavgift og ta forbehold om å etterfaktureremva. etter registrering. Etter registreringen utsteder leverandør en faktura på kunavgiften som inneholder en referanse til første faktura. Kopi av første faktura børvedlegges."

Når registreringen i mvaregisteret var på plass i midten av Januar 2014, etterfakturerte jeg utestående mva med referanse til faktura fra Desember 2013. Pengene ble betalt av min kunde 31.01.2014.

6. Termin omsetningsoppgave skulle in den 10. feb som dere vet, jeg fylt omsetningsoppgaven ut manuelt på altinn.no Post 1, 2 og på Post 4 fylte jeg ut Grunnlag (Omsetning 6 termin) og Beregnet Avgift (Det etterfakturerte beløpet) Videre fylte jeg ut Post 8.
Faktura ble betalt på forfall. For presisjon nevner jeg at 1 Termin 2014 ikke har det etterfakturerte beløpet med i sin beregning.

Nå sitter jeg her å prøver å avslutte regnskapet for 2013, jeg får ikke til registrere omsetningsoppgave for 6. termin 2013 i Tripletex (Regnskapssystemet som jeg bruker), men jeg kan løse det med å periodisere med et avansert bilag, men er usikker på hvordan jeg kan gjøre dette. I tillegg er jeg redd for at den etterfakturerte MVAen kanskje skulle vært på 1 termin 2014? side faktura var utstedt og betalt i Januar?

All hjelp mottas med takk!!

A

aabbcc

Guest
Litt på siden, men har du vurdert å få deg en regnskapsfører? Om du kan fakturere den tiden du i dag bruker på regnskap så er jeg ganske sikker på at det vil dekke inn utgiften og vel så det.

abc

Econ101

New Member
aabbcc, jo det har jeg selvfølgelig vurdert, tror jeg må få en på plass I løpet av året. Det er ikke snakk om mange bilagene, men det blir fort litt avansert.

Tonny, det er godt mulig, jeg har opprettet en support sak hos Tripletex, fikk et relativt kryptisk svar tilbake.. Derfor posten her..

Econ101

New Member
Ringte Tripletex i dag, der var det ikke mye hjelp å få, de sa kontakt din regnskapsfører/revisor.

Er det ikke relativt enkelt å periodisere MVA til 6 termin?

Topp