Hente fra andre forum?

Neccer

New Member
Vet ikke om jeg legger dette riktig sted, men "here it goes"...
Hvordan er reglene for å hente innlegg fra andre forum?
F.eks hvis jeg skal ha en filmomtale, eller en oppskrift på noe eller en how to guide eller noe annet på forumet mitt. Er det fy fy og hente det fra andre forum?

Sist redigert:

picxx

WF 09
opprett en avtale...
NTB tar vel rundt 10.000 pr. mnd. for slike avtaler.
At du betaler 10% av det for aktive nyheter er ikke mye!

Msites Ltd

Livsnyter
Vet ikke om jeg legger dette riktig sted, men "here it goes"...
Hvordan er reglene for å hente innlegg fra andre forum?
F.eks hvis jeg skal ha en filmomtale, eller en oppskrift på noe eller en how to guide eller noe annet på forumet mitt. Er det fy fy og hente det fra andre forum?

Hva er det du egentlig spør om?

Sitat med kildehenvisning er ok.

Å stjele stoff fra andre steder, personer e.l. er ikke ok.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kan ikke innhente innlegg fra andre plasser uten at du spør de som sitter på rettighetene. Å bryte andres rettigheter, f.eks. ved å kopiere uten tillatelse, er såklart forbudt.

Sitatretten kan du bruke hvis det er det du gjør: siterer. Typisk bruk er at du siterer i en omtale av artikkelen. Det er altså ikke noe sitat hvis du kun kopierer og plasserer f.eks. halvparten av en artikkel. Et godt eksempel ville vært der du snakker om en annen sin filmomtale der du skriver om hvorfor den er bra eller ikke bra.

TorsteinO

Art Director & grunder
Riktig måte å gjøre det på:
Skriv noen ord, f.ex. "God tutorial om det og det" med en direktelink til den aktuelle artikkelen. Evt - spør den som har skrevet artikkelen om tillatelse, og kanskje du får lov til å legge ut hele. Men spør FØRST.

Feil måte å gjøre det på:
Prøve å snike seg rundt loven, f.ex. ved å stjele hele artikkelen og bare endre et par ord, legge den ut som bilde av hele artikkelen, eller "sitere" mer enn et par setninger. Alle disse er like ulovlige selv om ikke alle er like lette å oppdage.

Topp