Helt ny på webutvikling - Det å lage en nettside

Rising Hope

New Member
Hei!

Jeg har lyst til å lage en nettside og trenger hjelp, er helt blank på dette feltet. Jeg planlegger å lage en nettside hvor jeg gir "guide" og tips rundt et spesifikt tema. Siden skal dermed ikke oppdaters ofte, men bare "være der". Ønsker ikke å betale noe for å få opp siden. Meningen er at folk skal klikke seg inn på siden, lese og dra igjen. At man kan tjene penger på dette er jo helt fantastisk. Nå har jeg naturligvis en rekke spørsmål:

1. Hvordan komme igang? Hva slags program anbefales for nybegynnere?
2. Hvordan få mest mulig trafikk?
3. Hvordan tjene penger på nettsiden? Bruke google adsense eller noe annet?

Når det er sagt er jeg student, og forventer ikke å jobbe ræva av meg og tjene nå særlig på denne nettsiden, er vel heldig om jeg tjener 10kr om måneden. Men er greit å ha litt peiling på hvordan dette funker synes jeg :)

adeneo

Medlem
Jeg personlig synes ikke det, men dersom du egentlig ikke er spesielt interessert i å lære deg å kode, så er Wordpress det enkleste stedet å begynne for å slenge opp nok en dårlig nettside om et eller annet du interesser deg for, uten å bruke minst et par måneder på lære deg hvordan du lager nettsider fra bunnen av.

picxx

WF 09
Finnes et titalls tilbydere på norsk som kan gi deg en gratis nettside/blogg. F.eks. Blogg, Trykker, Gratis blogg, og Iblogger.
Wordpress ER for viderekomne, som vil kode, bruke litt penger for å tjene penger, og sånn. Du kan fint tjene 10 kroner i mnd. på linker fra en blogg ingen vet om :D

spikre

peterhamre.no
Jeg fraråder bruk av wordpress. Skal du bygge deg erfaring og kunnskap er wp gal plattform å begynne på. Her det alt for mye "plug-and-play". Du lærer ingenting om webutvikling, bare hvordan wp fungerer.
Bygg din egen side helt fra bunnen av. Les deg gjennom w3schools eller noe slikt. Bruk notepad++ til å skrive kode. Trenger du et lite "push" kan du finne et enkelt ferdig design, og heller "redigere" det. Når html og css sitter i fingrene, går du videre til php.

WF er generelt fan av WP, så jeg aner at mange ikke er enig med meg her.

Edit: Ser at du egentlig er helt uinteressert i webutvikling, og kun ønsker en blogg. Da er nok wordpress.com er godt alternativ :)

Steve Cash

Medlem
Det er ikke tillatt å selge annonser på sider som ligger på wordpress.com, derimot forbeholder Wordpress seg retten til å selge annonser på siden. Noe de ikke ar gjort på min, men så er den ikke mye lest heller. Uansett, hvis trådstarter har tenkt å tjene pengeer på annonser må han sette opp siden/bloggen på en annen server.

For ordens skyld, hvis trådstarert er helt ny på dette, så er det kanskje ikke umiddelbart klart hva wordpress.com innebærer engang. Det betyr rett og slett at enkan sette opp en blogg på serveren til foretaket som står bak verktøyet Wordpress. Det er gratis og en behøver ikke å sette seg inn i like mye som en må hvis en skal bestille plass på et webhotell og lage til alt selv. Til gjengjeld er det en del begrensninger. I tillegg til annonseforbud så har en færre muligheter til å bestemme hvordan siden skal se ut.

Den andre måten å bruke Wordpress på er å leie plass hos et webhotell, installere pakka en laster ned fra wordpress.org og sette opp en side selv (merk domeneforskjell wordpress.com kontra wordpress.org. Litt mer jobb og krever mer kunnskap, men sjansen for at en med lite erfaring får et brukbart resultat er større enn om lager en side helt fra bunnen. Og hvis hensikten er å få innhold på lufta mer enn å lære seg alt om webutvikling er dette et godt verktøy.

Sist redigert:
Topp