Dette er nok hovedgrunnen til at jeg mer eller mindre har sluttet å spørre om hjelp her på WF. Spør man om noe som "kan" virke suspekt, eller "kan" se ut som noe uetisk får man ikke svar på spørsmålet, men blir møtt med en mengde motspøsmål om hvorfor man skal ha det gjort.
Se på svaret til Thomas (nextri) over Jonas. Last ned camtasia og gjør dette selv, så slipper du dette maset.
Jeg er ikke helt sikker på hva du svarer på, men hadde det vært en stemmefunksjon på månedens innlegg hadde jeg trykket på den for det innlegget.
Først siterer du meg på å skrive at man bør prøve selv før man ber andre om å gjøre jobben, så skriver du noe om motspørsmål, og som en som følger en del med på trådene her på forumet så er det normalt deg som kommer med de motspørmålene, uten at noen har spurt om noe slikt i denne tråden da trådstarter har forklart rimelig greit hva han skal med dette, så til slutt kommer du med akkurat det samme rådet som du kritiserer, å prøve selv
Jeg står fortsatt ved det jeg skrev i mitt første innlegg, skulle jeg lagt hele eller deler av et TV program hvor TV2 eier rettighetene, uavhengig av om man selv er med i det programmet eller ikke, opp på YT, så ville jeg hatt det skriftlig at man hadde tillatelse til dette, da det ikke finnes noe Fair Use eller annen klausul i Åndverksloven som tillater slikt, det er ulovlig uansett hvordan man vender og vrir på det, bortsett hvis man har eksplisitt tillatelse fra rettighetsinnehaver.
Youtube har
egne sider om dette, og når man laster opp videoer står det følgende advarsel:
"
Viktig: Ikke last opp fjernsynsprogrammer, musikkvideoer, konserter eller reklame uten tillatelse med mindre de består helt og holdent av innhold du selv har opprettet."
slik at man kan finne en del om dette der dersom man er interessert.
Nå skriver trådstarter at han har slik tillatelse, men litt av poenget med mitt innlegg var at det er vanskelig å påta seg jobben med å rippe noe fra TV2's nettsted basert på kun muntlig informasjon fra trådstarter, og jeg ville hatt det skriftlig at slik tillatelse forelå før jeg hadde gjort noe slikt.
Når det er sagt så er det opp til den enkelte hva de velger å gjøre, og hvis Jonas Philipe mener han har sitt på det tørre, så er det vel bare å laste opp det, i verste fall kan jeg ikke tenke meg at det skjer noe verre enn at TV2 ber om at programmet fjernes dersom de skulle ha problemer med det.
Nå ser det vel også ut som Jonas Phillipe har prøvd selv, og hvis det er snakk om .avi filer så kan de lastes direkte opp til YT, som tar seg av konverteringen til riktig format, det finnes også gratis programmer for konvertering, og så lenge man klarer å få videoen ned på egen maskin, med lyd og det hele, så er resten rimelig rett frem, og YT tar normalt i mot det meste av videoformater uten problemer.
Forøvrig så spiller selvfølgelig kopiretten en rolle dersom man tar på seg jobben som trådstarter spør om i sitt første innlegg, nemlig å rippe et TV program fra en betalingsløsning som tilbys av TV2, med trådstarters innloggingsinformasjon ikke mindre, noe som selvfølgelig er straffbart selv om man "bare" gjorde det for en som skulle ha videoen på sin blogg.