Har jeg funnet en mulig gullgruve?

Hupsey

Medlem
Jeg testet ut "keyword research" - nøkkel ord jakt på norsk?
Jeg brukte Google keyword tool
Da kom jeg over et to ords nøkklord med over 1.8 mill per måned på "exact" treff.
Konkurransen på PPC er lav. Jeg sjekket ut toppresultatet med intitle:”keyphrase” inurl:”keyphrase”
Resultat: Antall treff ca 3,800 results.
En del av nøkel ordet er bedriftsnavn. Bedriften har ikke affilitate tilbud, men det finnes andre i bransjen som har.
Min angreps vinke:
Lage en mikroside som er optimaliset direkte mot to ords nøkkelordet (og noen andre tilsvarende).
Siden firmaet ikke tilbyr affiliate, kan jeg sette opp en side som tilbyr "alternativer" til denne bedriften i tilegg til adsense anonser.
Eksempelvis: alternativer til Snickers sjokolade, der jeg reklamerer for andre typer sjokolade.
Jeg vil tro en del av de 1,8 mill vil vurdere å sjekke ut alternativer til bedriften de har søkt på, og noen av dem igjen vil klikke på annonser..
Er dette en god ide?
Er det noe jeg har oversett, eller burde undersøkt nærmere før jeg går i gang med grunnarbeidet?
Er det noen etiske betenkeligheter med dette?

Tonny Kluften

Administrator
Dette her stemmer bare ikke.
1.8 mill per måned på "exact" treff er nok globale/engelske søk, ikke norske.
Og hvis du da sjekket norsk Google og fikk 3800 resultater ser man at dette produktet/tjenesten er lite brukt i Norge.

Man kan bli "lurt" av Adwords. Eks. hvis ordene "is" eller "and" er med i nøkkelordet kan man få det resultatet at de regnes som norske søk, og ikke engelske og dermed se at norske brukere har søkt en million ganger etter is.

picxx

WF 09
Konkurransen på PPC er lav = dårlig betalt ved bruk av adsense
3800 søk i mnd. - 70% CTR = 2660 - 3% CTR = 79 klikk i mnd.

Tja, 80 klikk til $0.5 er tross alt $480 / året, så driver den seg sjøl er det vel absolutt verdt det.

Hupsey

Medlem
Nei det har 3800 konkurende sider, og 1.8 mill søk pr. Mnd. Ja, det er selvsagt ikke snakk om norske søk. Men lokalt søk er faktisk også i nærheten av det globale antall. Engelspråklig..

picxx

WF 09
Altså, du får 3800 resultater når du søker på frasen i google?
Tror nok det da er slik Tonny nevner.
Neppe noe å gjøre penger på om det ikke finnes mer konkurranse enn dette.

Hupsey

Medlem
Nei, les føste post.. Jeg får antallet ved å bruke intitle/inurl på keywords i "". På vanlig søk uten "" fås millioner av resultater. Tallet 3800 er sider som er optimalisert på akkurat denne søke frasen.

picxx

WF 09
Hva vil du høre når du sitter med løsningen selv da?
Er det ikke bare å prøve? :O

Hupsey

Medlem
Mulig at jeg ikke skrev første post bra nok, eller at noen ikke har lest den godt nok. Uansett jeg var ute etter tilbakemeldinger og råd til en ide jeg har for en affiliate/adsense mikroside. Jeg tor ikke jeg sitter på alle løsninger, og det var derfor jeg spurte om tilbakemeldinger her.
Det virker fristende å teste ut dette, men jeg vil sjekke ut litt mer omkring intjeningsmuligheter før jeg legger sjela denne nettsiden.

Hupsey

Medlem
Er nøkkelordet et produktnavn fra denne bedriften?
Tja, det er et produkt i nøkkel ordet, man ikke et eget produknavn som tilhører bedriften.
Om jeg skal ta et tilsvarende nøkelord som jeg har brukt på norsk fra en annen nisje, ville de blitt foreksempel:
"Freia sjokolade"

zapotek

Medlem
Tja, det er et produkt i nøkkel ordet, man ikke et eget produknavn som tilhører bedriften.
Om jeg skal ta et tilsvarende nøkelord som jeg har brukt på norsk fra en annen nisje, ville de blitt foreksempel:
"Freia sjokolade"

Hadde du laget siden freiasjokolade.no, hvor du hadde solgt sjokolade fra et konkurrerende firma, hadde du ganske sikkert fått deg en smekk eller blitt tvunget til å gi fra deg domenet.

Hupsey

Medlem
ja, ingen tvil om det. Jeg har ingen planer om å bruke firmanavnet i url. Vil kun bruke produktnavnet i url.
Førsteplassen på søkefrasen blir faktisk holdt av en som gir seg ut for å være firmaet med både produknavn og firmanavn i url.(har EMD)
Nettsiden utgir seg for å være bedriften i søkeordet, men har adsense linker i stedet for linker til produkter tjenester..
Sansyligvis bare et spørsmål om tid før Google eller bedriften oppdager det og fjerner siden..

Men det finnes jo flust av software sider som tilbyr alternativ til ditt og datt.
Og om man laget en nettside om alternativer til enelte sjokolader ville det ikke
være noe merkevare eier til den sjokoladen man tilbyr alternativer kan klage på.

Noe av grunnen til at antall søk er så høyt er sansynligvis at utrolig mange går via google for å komme til sider de skal in på.(i stedet for å skrive i nettleser..)
Finn og vg kommer jo ofte som de mest søkte ordene i norge.
Jeg regner derfor med at det blir vanskelig å få trafikk fra folk som egentlig er på vei til en annen side, selv om jeg kommer på
første side.
Men det vil vel uansett bli en del trafikk om du er på forsiden av søkeord med 1,8 mill søk i mnd?

Sist redigert:

Hupsey

Medlem
Det er ingen norske søk.
Har brukt engelspråklige søk. Firmaet holder også til i et engelspråklig land.
Så det er snakk om å sette opp en engelsk nettside.

Hvis du har 1,8 mill. norske søk, ja.

Hvorfor er 1,8 mill norske bedre en 1,8 mill fra andre land?

Sist redigert:

tom3008

Medlem
Kjør på! ;) Ser ut som du kontroll! Vis oss resultatet da du er ferdig med siden da :))

Topp