Har funnet min nisje!!!

Hei folkens,

har tenkt og tenkt i mange dager nå på å opprette en blogg om noe jeg virkelig brenner for. Utrolig nok så kom jeg ikke på det før igår kveld. Det er tingen jeg liker å drive med mest i verden, og som appelerer til millioner i verden. "Salg" på siden er ikke avhengig av geografi, da tingene man kan kjøpe er online. Har stor tro på ideen, og har en utroolig stor interesse for temaet.

Jeg kommer mest sannsynlig til å legge ut veldig mange filmer på nettsiden. Hva slags host trenger man til dette? En YouTube film kan vel være ganske mange mb data, og etter en 100 filmer så blir vel de minste webhotellene fulle? Eller er det slik at siden dette er stream, så er egentlig ikke filmen på MIN side?

xdex

Medlem
Som Julian sier, og det er anbefalt at du bruker en 3-part host, da sparer du både båndbredde og slipper alt som heter tekniske problemer :)

... Men til trådstarter: kjøp når behovet oppstår. Regner med at du forstår det med rettigheter på filmene eller produserer selv.

Tjaaaa, du kan oppklare det litt! :)

Er det mulig å skrive et blogginnlegg om en YouTube-film noen har laget, og så linke inn denne i blogginnlegget? Eller får man ikke lov til å linke inn andres filmer i egne blogginnlegg? Hvordan er det da med YT filmer folk legger ut på FB siden sin? Må man bare passe på at YT ikke er merket som (C) ?

Spennende det her :)

metallian

Medlem
Nå er det vel sånn at det ligger embed-koder for deling på YT filmer? De som har lagt ut filmen får jo visningene de selv om den ligger på din side så det er vel mange interessert i. Jeg tror (lite forbehold her) at det kan endres når man legger ut filmer på YT slik at denne dele-koden ikke er der, da blir det vel en annen sak.

Ingen ekspert på YT så korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Nå er det vel sånn at det ligger embed-koder for deling på YT filmer? De som har lagt ut filmen får jo visningene de selv om den ligger på din side så det er vel mange interessert i. Jeg tror (lite forbehold her) at det kan endres når man legger ut filmer på YT slik at denne dele-koden ikke er der, da blir det vel en annen sak.

Ingen ekspert på YT så korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Yepp, embed-koden ligger under "Del" . Jeg bare lurer på om det blir noe annet når man forsøker å tjene penger på egen tekst + andres YT filmer kontra bare dele filmen for morro på facebook-siden sin :)

Hakasu

Medlem
Sånn jeg har forstått det er det imot norske lover å vise frem et YouTube-klipp på nettsiden din uten samtykke fra den som eier videon. Det er derimot lite trolig at noen kommer til å ta deg for det, da det er blitt ganske vanlig praksis nå om dagen.

Okey, og skaperen av YT-filmen får vel visningen registrert på sin side, og dermed revenue for det? Da skulle vel i teorien ingen ha grunn til å klage? :)

Rett meg gjerne om jeg tenker i feil baner, jeg blir ikke fornærmet!

----

Jeg skal bruke et .com domene til bloggen. Anbefaller dere å opprette ENK med en gang, eller se ann populariteten til bloggen før dere gjør "arbeidet" bak å opprette firmaet? Jeg er nesten sikker på at jeg bør opprette ENK´et, da inntekter vil komme (om bare noen få kr) av adwords. Regner med at en må deklarere selv noen fattige kroner til skatteetaten?

Sist redigert:

zapotek

Medlem
I mitt hode er det persone som legger ut videoen på Youtube og Youtube selv som har alt ansvar for eventuelle brudd på rettigheter, ikke personen som deler videoen på sin side.

JoachimO

Medlem
I mitt hode er det persone som legger ut videoen på Youtube og Youtube selv som har alt ansvar for eventuelle brudd på rettigheter, ikke personen som deler videoen på sin side.

Joda, men at en person legger ut en video på YouTube gir ikke nødvendigvis alle andre rett til å benytte den til egen vinning, akkurat som at bilder lagt ut på f.eks. Flickr ikke automatisk er fritt vilt for f.eks. nettaviser osv å bruke.

A

aabbcc

Guest
Hvis man laster opp en video som man ikke vil at andre skal embedde på sine sider så er det en mulighet for å velge dette. Så lenge embed-koden er der så er det youtube/de som lastet opp sitt ansvar å se til at rettigheter er på plass, slik jeg kan se det.

ABC

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

Ja det er slik jeg også forstår det, med mindre man burde være klar over at det bryter med opphavsrettigheter, er krenkende etc.
F.eks. å lage en liste med fungerende "full movie"s der man burde vært klar over at det bryter med opphavsrettigheter - da nytter det ikke å henvise til YouTube's ansvar, i mitt hode.

Topp