Hotellbooking.no klinger bra.
Mulig du er klar over det, men flere av de store hotellkjedene i Norge har den siste tiden kuttet ut samarbeidet med hotels.com/Expedia og booking.com, da hotellene mener de tar for mye provisjon (gjerne 20-30%) og at kontraktene deres hindrer hotellene fra å tilby bedre priser på hotellenes egne hjemmesider.
Ser også at Choice kjører kampanje på flere nettsteder i disse dager hvor de opplyser markedet om at de beste prisene finner man på choice.no.
Det har også vært skrevet en del negativt om hotelldatabaser, da man som kunde kan risikere at en booking plutselig blir kansellert, uten at man får kompensasjon.
Mye kan tyde på at suksessen til hotelldatabasene er på retur, men kanskje åpner dette også opp for mer uavhengige hotelldatabaser, som nøyer seg med lavere provisjoner?
Nå kjenner ikke jeg planene dine i detalj og kanskje har du tenkt ut en ny og genial måte å gjøre dette på, men jeg ville tenkt meg nøye om før jeg hadde lagt særlig ressurser i å utvikle en hotelldatabase, der hensikten er å få folk til å booke hotellrom mot at du får provisjon. Konkurransen er dessuten enorm!
Som jeg nevnte tidligere i denne tråden ville jeg heller forsøkt å segmentere for å finne en nisje som kan være din unike måte å formidle hotellrom. Egentlig handler det i mange tilfeller ikke om hotellrom i det hele tatt, men at en kunde ønsker en opplevelse og hotellrommet er bare noe som er nødvendig for å få tilgang til opplevelsen. Hva med heller å fokusere på formidling av opplevelser og la dine overnattingsanbefalinger kommer som en følge av disse opplevelsene? Da åpner det seg også en hel verden av mulige domenenavn som er vesentlige i forhold til opplevelsen, ikke hotellrommet.
Forøvrig så har
Trip Advisoren grei API du kan bruke.
Lykke til