Slenger meg på i rekken her.. Nettby er liksom heller ikke helt "sjeft".. høres litt dorkey ut, men som norges største community side, med 600.000 brukere, så vitner det om at det absolutt ikke er nødvendig med et kuult navn.
Nettby Community AS heter vel egentlig selskapet.
Men når du skal ha et firmanavn anbefaler jeg følgende 4 enkle regler:
1. Du skal kontakte potensielle kunder etterhvert, vær smart å registrer et navn de føler de kan ha tiltro til, samtidig som de ikke blir "flaue" over å si at de har et samarbeid med "firmanavn".
2. Kjør et firmanavn som ikke gjør deg flau over å presentere deg for potensielle kunder. (Det kan høres morsomt og tøft ut med "Hotsmell Alabama Negro", men hadde du gledet deg til å presentere deg som dette for andre?)
3. Hvis du tenker på å markedsføre deg primært på nettet, og kommer til å benytte firmanavnet som domenenavn, kan det være lurt å komme opp med et navn som er lett å huske (kort), begynner på en bokstav langt foran i alfabetet (kataloger, etc..) og ikke inneholder æø eller å (søkemotoroptimalisering).
4. Firmanavnet kan godt være "generelt", det vil si at du ikke trenger å bruke "Ola's Pølsebu" fordi du dermed har slått fra deg å begynne med alt annet enn pølser, og du blir nesten uansett nødt til å gjøre det du gjør fra ei bu.. kan jo hende med tiden du vil utvikle firmaet til noe mer, og da kan det jo være greit å ha et navn som også fungerer for eventuelle andre tjenester eller varer du måtte tilby / selge. Så istedet for Ola's Pølsebu, bruk heller Ola's Matservice.. eksempel