Et gulldomene er etter min mening et domenenavn med et høyt antall treff, fordi mange taster domenenavnet direkte i nettleseren, da det forventes å lede til en nettside som omhandler noe som mange er interessert i, samtidig som det er lett å huske, samt kort og kjapt å skrive. For eksempel bil.no for bil, sport.no for sport osv. Videre bør domenet ha et godt kommersielt potensial. Plassering av bokstavtastene på et vanlig tastatur kan også ha betydning, det er positivt om tastene er samlet i en klynge eller på en rekke.
Domenenavn som knapt noen taster inn i nettleseren fordi temaet har lav interesse, eller fordi domenenavnet er vanskelig å huske, mener jeg at ikke kvalifiserer til betegnelsen gulldomene. Og selv om noen lange domenenavn som er vanskelige å huske, skulle komme høyt i søkeresultater hos Google etter god SEO-jobbing, så mener jeg at disse ikke kvalifiserer til betegnelsen gulldomener.
Knipetang.no kan være et veldig beskrivende domenenavn for en nettside om knipetenger, men kvalifiserer ikke til benevnelsen gulldomene, ganske enkelt fordi temaet knipetang eller eventuelt salg av knipetang er en for smal nisje, med et for lavt kommersielt potensial, det er for få som vil skrive knipetang.no i nettleseren, mange vil nok i stedet skrive verktøy.no eller verktoy.no.
Her er for øvrig Wikipedia sin definisjon av
Gullnummer
Kanskje Webforumet v/brukerne kan ta mål av seg til å sette opp en generell rangering av ulike typer domener, med definerte krav til platina-, gull- og sølvdomener osv. (evt. "Toppdomener", "Gode domener" osv. eller bruk av den skalaen en måtte mene er mest tjenlig)? Det finnes meget mulig noe lignende på en eller annen engelskspråklig side.