Grunnleggende PHP - Definer variabler for fornavn, etternavn, alder, adresse m.m.

kuba9o

New Member
Hei. Jeg har fått i oppgave å gjøre dette:

Definer variabler for fornavn, etternavn, alder, adresse og telefonnummer. Bruk beskrivende variabelnavn (f.eks fornavn, etternavn etc). Skriv så ut variablene etter følgende eksempel: Per Hansen er 23 år og bor i Osloveien 23. Han har telefonnummer 12345678.

Utvid oppgaven med en variabel for kjønn (mann/kvinne). Sett denne variabelen sammen med de andre og test på denne for å bestemme om det skal stå ”Han” eller ”Henne” før telefonnummeret.

Har noen problemer med den siste delen.

Dette har jeg gjort hittil:

PHP:
   <?php
        $fornavn = "Per";
        $etternavn = "Hansen";
        $alder = 23;
        $adresse = "Osloveien 23";
        $tlfnr = 12345678;

echo $fornavn . " " . $etternavn . " er " . $alder . " år og bor i "  . $adresse . ". Han har telefonnummer "  . $tlfnr;

?>

Skal jeg bruke if løkke eller hvordan er det jeg skal det?

kek91

Webutvikler
PHP:
$sex = "Han"; // eller Hun

echo $fornavn . " " . $etternavn . " er " . $alder . " år og bor i "  . $adresse . ". ".$sex." har telefonnummer "  . $tlfnr;

Slik kan det gjøres for eksempel, eller er du nødt til å bruke en if/else løkke?

PHP:
$sex = "male";
if($sex == "male") { echo "Han har telefonnummer ".$tlfnr; }
elseif($sex == "female") { echo "Hun har telefonnummer ".$tlfnr; }
else { echo "Den har telefonnummer ".$tlfnr; }

xdex

Medlem
Du burde også ha engelske navn på alle variablene, dette gjør det mer lesbart (da alt du gjør ellers står på engelsk) pluss at det aldri vil være mulig og f.eks bruke ÆØÅ.

Det er heller ikke vits å gå inn og ut fra en string på denne måten, når du allerede bruker " og ikke '.

Kort og enkelt eksempel,

PHP:
<?php

// Predefined variables
$firstname  = 'Per';
$lastname   = 'Hansen';
$address    = 'Osloveien 23';
$phone      = 11133344;
$age        = 23;

// Male or Female?
$sex        = 'female';

// Check if sex is female
$sex = ($sex == 'female') ? $sex = 'Hun' : $sex = 'Han';

// Output message
echo "$firstname $lastname er $age år og bor i $address. $sex har telefonnummer $phone";

?>

Sist redigert:

kuba9o

New Member
Takk for hjelpen! Det viste seg at jeg ikke trengte å bruke if statement. Så svaret ble enkelt og greit og lage en til variabel med han eller hun :)

Topp