Greit å bruke RSS

A

aabbcc

Guest
Hei
Jeg tenkte å sette opp en enkel nyhetsside innen en spesifikk bransje og bruke rss-feeder fra diverse nettaviser for å hente nyhetsoverskrifter og selvsagt linke til de artiklene hos den aktuelle avisen.

Hvordan stiller nettavisene seg til slikt? De får jo gratis linker og rss-feedene er vel der for å brukes?

(I tillegg til disse auto-nyhetene skal jeg ha egne artikler, men det blir en litt annen sak.)

Litt på siden, men om noen vet om noen gode løsninger for dette gjennom wordpress er jeg lutter øre.

aabbcc

muffins

Medlem
Nå er vel denne businessmodellen ganske døende uansett, og det meste av slike sider blir straffet hardt i søkeresultatene (ihvertfall ut ifra uttalelser fra Google), evt deindeksert.

Hvorfor ikke heller bruke tiden din til å lage noe unikt fremfor å scrape andre nettsider for innhold? ;)

A

aabbcc

Guest
Nå er vel denne businessmodellen ganske døende uansett, og det meste av slike sider blir straffet hardt i søkeresultatene (ihvertfall ut ifra uttalelser fra Google), evt deindeksert.

Hvorfor ikke heller bruke tiden din til å lage noe unikt fremfor å scrape andre nettsider for innhold? ;)

Hehe

Jeg synes det kan være hendig å ha overskrifter fra diverse sider samlet som en del av en side jeg tenker å sette opp. Typisk underkategorier fra mindre nettaviser/nettsider hvor jeg ikke gidder å gå inn hver dag for å titte.

Dan: I Danmark er dette faktisk forbudt.

Har du en kilde til dette? Noen som vet hva som gjelder i Norge? Hvis avisene er mot dette, hvorfor har de rss-feeder da?

Jeg kan jo selvsagt kontakte de det gjelder, men det er jo litt jobb det også.

abc

Nå har jeg ikke finlest lovverket her nede, men jeg har fått henvendelser fra aktører som ønsker å bruke mine rss'er til nettopp dette, og da ba de spesielt om en skriftlig tillatelse.

Nå dreier det seg vel om "massiv systematisk dyplinking", og det hele kulminerte med en sak for noen år siden (2002) hvor en side som gjorde dette (Newsbooster) tapte en rettsak rundt dette. Googler man "danske dagblade newsbooster", får man en del treff om saken. Deriblant disse to; Newsbooster tabte sagen om dybe links - Aktier - NPinvestor.dk og Forbud mod links | Journalisten.dk

Emnet diskuteres også en del på Danmarks svar på webforumet; Iværksætter Debatten Amino

Og googler man "Google News Danmark", finner man også at Google har vært i kontakt med de danske nyhetsmediene, uten at de kom frem til noen enighet. Derfor finnes det ingen dansk utgave av Google News.

Grunnen til dette er at avisene mener de taper annonseinntekter, da leserne bare skummer oversiktene på "samlesiden" istedenfor å gå inn på selve artikkelen, hvor de følgelig blir eksponert for reklame. Og det er jo det vi alle higer etter - flest mulig besøk på egen side, så den biten kan jeg faktisk godt forstå. At de så ironisk nok egne rss-feeder, er vel begrunnet med at hvis noen blogger om noe, så kan de kanskje kapre en eller flere lesere på den måten. Selvfølgelig "gjemmer" de seg bak opphavsretten (som jo faktisk gjelder i så henseende), men i hvilken grad dette egentlig har noe for seg vet jeg ikke.

Dog, danske medier er svært restriktive med materiale, og det finnes faktisk eksempler på aviser som har saksøkt egne (!) journalister som har lagt artikler de har laget på bestilling ut på egne nettsider som referanse, og vunnet.

Så kort fortalt, ønsker du/dere å systematisk dyplinke til danske medier, for guds skyld innhent skriftlig tillatelse først ... :p

Mvh Dan

A

aabbcc

Guest
Interessant. All ære til de danske avisene for å stå på krava.

Jeg får se hva jeg gjør, jeg har ingen intensjon om å stjele innhold, bare så samlet en del ålreite linker på en dynamisk og fin måte... Enn så lenge har vi iallefall google news i Norge, og det jeg tenker å gjøre er milevis mildere enn det de gjør i så måte.

aabbcc

Topp