Gratis fakturaprogram og bruk av regnskapsfører

Johan

Medlem
Hadde akkurat en kaffeprat med 2 kompiser som bruker gratis faktureringsprogram. Ingen av dem fører regnskap selv, men bruker regnskapsførere.

De ble svært overrasket da jeg fortalte dem at dette var en dårlig kombinasjon. Når fakturaprogram og regnskapsprogram ikke er integrert må regnskapsføreren nemlig legge inn fakturane på nytt i det regnskapsprogrammet han eller hun bruker. Da ender kunden med å betale regnskapsføreren for en jobb kunden allerede har gjort. Dette kan fort bli dyrt. Konklusjonen er: Skal du bruke regnskapsfører og fakturere selv, sørg for at regnskapsføreren har et webbasert fakturaprogram som er integrert med regnskapsprogrammet.

Min overraskelse over at de ikke visste dette var like stor som deres. Kanskje dette kan vær til nytt her i forumet også

picxx

WF 09
Betaler du pr. bilag spiller det jo ingen rolle hvor mange program regnskapsføreren bruker.

hansson

Langveisfarende
Det stemmer at det hos enkelte regnskapsbyråer kan spares 1 bilag per faktura ved å bruke et fakturaprogram som er integrert med regnskapsførerens system. Regnskapsføreren slipper å punche fakturaen.

Et lite regnestykke. Freddy Vevutvikler har 300 bilag i året, derav 100 utgående fakturaer. Han betaler 1800 kroner for lisensen til programvaren.

Hver av fakturaene hans koster dermed 18 kroner å lage, bare for at han skal spare kr 3 per bilag som regnskapsføreren slipper å punche.

Et gratis fakturaprogram sender fakturaene på mail rett til regnskapsføreren, som puncher bilaget for kr 3. Totalprisen for regnskapsføring/årsoppgjør/osv. er selvfølgelig høyere, men den er lik uansett hvordan man gjør det med faktureringen.

Differanse: Kr 1200. For småfirmaer er det ikke tvil om hva som lønner seg.

Johan

Medlem
Da må du finne deg en regnskapsfører som ikke tar betalt for å gi deg tilgang til fakturerigsmodulen, da er dette nemmlig gratis. Regnskapsførere som benytter webbaserte system kan ha en stor grad av arbeidsdeling med kunden, noe som får ned kostnaden ved regnskapsføring

hansson

Langveisfarende
Jeg vet ikke om noen regnskapsførere eller systemer som gir tilgang til ekstra brukerlisenser gratis. 24SO, E-conomic, Tripletex og NetLedger koster penger, etter det jeg kjenner til. Når regnskapsførerfirmaet punger ut med 100 000 for en nettbasert løsning til sine klienter, er det unaturlig at det ikke på et visst nivå tas betalt for tilgang.

Johan

Medlem
Etter som jeg en gang var deleier i et regnskapsbyrå vet jeg litt om dette.
De fleste regnskapsbyråer kjørere etter en av to modeller:

1) De betaler en lisensfee uavhengig av hvor mange kunder de har. I dette tilfelle er lisenskosnaden bakt inn i den time prisen du betaler. Målet for regnskapsfører er jo flere kunder jo lavere kostnad pr bruker for lisensen.

2) Regnskapsfører betaler en lisensfee pr kunde (eller brukere hos kunde). Denne kostnaden får du som kunde i sin helhet. Innen for dette segmentet er det et utall av prismodeller for bruk av programvaren. De fleste er volumbasert. Da snakker vi ikke timer, men f.eks antall innskanninger, antall faktura etc. Målet for regnskapafører er her å skape en win-win situasjon for kunden og seg selv, etter som regnskapfører som regel får en cut av inntjeningen på applikasjonen. Jo mer kunden gjør selv, jo lavere blir kostanden for fakturert arbeid for kunde. Kostnaden for bruk av systemet vil selvfølgelig stige, men ikke på langt nær så mye som for bruken av systemet. Dette er en win for kunden. Regnskapsføre får en cut av inntjeningen på systemet + frigjort tid til å jobbe med flere kunder enn tidligere. Dette er win for regnskapsføreren.

Jeg har en regnskapsfører som gir meg gratis tilgang på faktureringsmodul. Etter at jeg sluttet med å fakturer med gratisprogram, men faktuerer fra regnskapsførers system er kostnadene mine gått ned, til tross for at jeg har økt faktura volum.

hansson

Langveisfarende
De smarte regnskapsbyråene velger modell 1) og fakturerer en lisenspris i tillegg :) Jeg tror du har vært veldig heldig med valget av regnskapsfører, siden du får fakturamodulen gratis. Det er jo perfekt, du får det beste fra to verdener, gratis fakturaprogram og automagisk bokføring.. Mulig at regnskapsføreren kompenserer med høyere timepris enn andre?

TorsteinO

Art Director & grunder
Hva som lønner seg kommer jo helt enkelt og greit an på hvor mange fakturaer man sender ut. Sender man mange fakturaer vil det lønne seg med så automatisert som mulig, men f.ex. meg, som sender ut relativt få (typisk 2-3 pr mnd) men større fakturaer pr måned hadde det blitt helt latterlig pris pr faktura.

Totalsummen hadde ikke blitt så voldsomt stor samme hva, men for meg blir det ikke noe mer jobb enten jeg gjør det på den ene eller andre måten (la oss kalle det "semi-automatisert", der fakturaen ikke går automatisk inn i regnskapet, men automatisk også sendes til regnskapsføreren, og da er en tusenlapp spart en tusenlapp ekstra jeg kan kjøpe pils og bleier for :)

Sist redigert:
Topp