Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google vs ABC startsiden.no

serbro

New Member
Her virker det som om det er svært mange mennesker som er ganske drevne på søkemotorer så det er kanskje rett sted å spørre for en nybegynner som meg.

Jeg har laget en prosjektoppgave som ble lastet opp på nett - mest av hensyn til læreren. Ikke alle sidene var ferdig slik at flere lå der kun med ipsum tekst, jeg regnet jo med at jeg kom til å rangere som nr. 10.999 eller der omkring slik at det ikke var så farlig så lenge ingen fant det.

Stor var forbauselsen, og gleden selvfølgelig, da jeg oppdaget at jeg lå som nr. 1, 2, og ned til 6. plass hos Google med de forskjellige søkefrasene mine.

Det skal nevnes at det i stor grad har vært satset på at alt skal være teknisk korrekt slik at alle sider validerer i XHTML 1.0 Strict, pluss alt det andre som er finpusset på for et godt resultat.

Så langt, så godt - men det er en hake her.

Selv har jeg alltid levd i en google verden, men så er det denne ABC startsiden som hevder å ha - tror det var 1.7 mill.treff i uken hvis jeg ikke husker feil og man vil jo gjerne bli funnet av disse også - som i likhet med meg tror at her googles det! Men nå har jeg virkelig begynt å tvile.

De har denne søkeboksen med Google's logo, den åpnes og man kommer over i ABC søk, fanen over viser stadigvekk "google" slik at man antar å være over i Googles søkemotor.

Men nå finner jeg ikke igjen noe som helst. Jeg har da heller aldri registrert meg hos ABC. Nettstedet er på norsk, men domenet mitt er et com domene, men så lenge det blir indeksert av Google og ABC hevder at dette er et Google søk skal det vel vise det samme? Men man kan man jo begynne å lure på hva det er som skjer.

Jeg kontaktet ABC for å spørre om dette og fikk svar tilbake

sitat:
"Vi har ikke gjort noen endringer i det siste, så jeg vet ikke helt hva det siktes til her.
Både verden.abcsok.no og google.abcsok.no svarer og gir den samme siden.
Så jeg vil tro at begge disse kommer til å dukke opp i statistikkene dere får.
Vi gjør ingenting med treffene vi får fra Google, resultatene presenteres akkurat slik de leverer dem og vi endrer eller mikser ikke.


Noen ganger opplever vi små forskjeller mellom indeksen på Google.com og partnerindeksen vi får fra dem, men omfanget av dette skal etter det jeg har kjennskap til være minimalt.
Har du noen eksempler på forskjeller her?"
-------------------------------------------

Jo, jeg ga de eksempler, url for nettstedet, søkefraser og treff på disse hos google.com kontra null treff hos verden.abcsok.no - og etter det har jeg ikke hørt mer - det ble bare veldig stille fra den kanten.

Skal legge til at jeg har prøvd samme søk over en 2 - 3 uker, men med samme negative resultat.

Noen som har en god forklaring på dette?
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
En oppsummering hadde jo vært greit. Er spørsmålet ditt hvorfor du finnes i Google og ikke ABC Startsiden? Isåfall er den eneste forklaringen at du ikke blir funnet på Google Norsk søk, noe Startsiden henter sine resultater fra.

Litt vanskelig å gi et mer eksakt svar når du ikke gir oss alle detaljene heller, som søkefraser og nettside. Det blir litt som å gå til et verksted å si du har feil med bilen, uten å gå i noe dypere detaljer OG du har ikke med bilen..
 

serbro

New Member
Hei, og takk for svar!
Beklager manglende url, liker bare ikke å legge ut halvferdig arbeid. Jeg finnes hos google.no ja, men ikke hos ABC startsiden, men jeg får nok heller komme tilbake når jeg har fått det hele ferdig etter jul.
 
Topp