Skal ikke uttale meg om Google, men det er veldig mange «måter» å måle et klikk og et unikt klikk på. Spesielt unike klikk er avhengig av systemene som måler og hvordan disse er innstilt. Hvor lenge er det f.eks. mellom hver gang samme bruker kan klikke på en annonse og den måles som unik? Er denne forskjellig hos f.eks. Google og ditt interne målingsssystem vil du få store forskjeller. Det er svært vanskelig å få 100% like tall i flere systemer.
Alle som driver seriøst i denne bransjen har også relativt omfattende systemer for juks og en rekke «sjekker» som godkjenner klikk og andre transaksjoner som reelle eller ikke. Slike systemer har også feil.
Samtidig er det ingen hemmelighet at noen aktører ikke har teknologi til å spore korrekt eller bevisst unlater å rapportere noen type transaksjoner. I affiliatebransjen er det en del nettverk som f.eks. ikke betaler ut iSales/visningssalg til affiliates, men samtidig tar seg betalt for det samme hos annonsør. At det i noen nettverk også jukses på klikk eller bevisst underrapporteres skulle ikke overraske meg, men jeg tror ikke Google er en av dem. Da tror jeg du heller må se på mindre aktører.
En interessant teori er det uansett og det er jo verdt å følge med på hvis du har mye statistikk å ta av. Statistikk kan fort bli spennende