Har brukt google i flere år, og har lenge hatt en mistanke om at de ikke teller rett antall klikk. Nå siste tiden har det gått ned noe veldig på siden min, og i går hadde jeg 280 000 sidevisninger og 40 (!) klikk på et banner i 728x90 på toppen av alle sider på domenet. Har derfor en tid hatt et banner i samme størrelse ligge rett under google banneret, altså med samme eksponering. Dette banneret er ikke spesielt godt tilpasst målgruppen på brukerene. Men er en annonsør som betaler pr klikk fra et annet annonsenettverk. I snitt har dette banneret gitt 172 klikk pr dag. Altså fire ganger flere klikk fra et ganske dårlig banner etter min mening. Husk at google har kontekstuell tilpassing av annonser og dermed burde oppnå høyere klikkrate.
Min mening er at google shaver antall klikk, og de tilpasser sin egen inntjening pr klikk etter eget forgodtbefinnende.
Men hva skal man gjøre..er jo ikke så mange andre aktørerer som kan konkurrere om man har en mindre side i alle fall. Men at statistikken ikke stemmer er jo helt bombesikkert.
Min mening er at google shaver antall klikk, og de tilpasser sin egen inntjening pr klikk etter eget forgodtbefinnende.
Men hva skal man gjøre..er jo ikke så mange andre aktørerer som kan konkurrere om man har en mindre side i alle fall. Men at statistikken ikke stemmer er jo helt bombesikkert.