Google DNS

Tonny Kluften

Administrator
Leser her: Slik kan du surfe raskere - VG Nett om Data og nett at du kan bruke DNS-innstillinger fra Google for å surfe raskere.
Her er instruksjonen: Using Google Public DNS

Vil dette føre til at man raskere se forandringene på domenet når man skifter navneserver på et domene? Altså at den trege cachingen Telenor eller Nextgentel gjør blir raskere med Google DNS?
Som eksempel kan jeg nevne at hvis man skifter navneserver på et domene og sjekker domenet det gjennom en amerikansk proxy vil man alltid se forandringen raskere enn hvis man sjekker gjennom norske ISP`er.

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Teoretisk sett, ja.. Men noe fasitsvar får du nok ikke fra andre enn Google.

Selv bruker jeg ofte opendns.com om jeg er avhengig av å se endringer som jeg ikke får sett som en følge av at min ISP er treig.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg sliter med å forstå hva Google vil oppnå med hele greia. I Norge har vi jo langt ifra noen store problemer med tiden bredbåndsleverandørene våre bruker på å hente frem riktig informasjon før de sender den tilbake til oss. Jeg må vel egentlig innrømme jeg ikke helt vet hva jeg skal tro selv om Google sier at informasjonen ikke skal brukes til noe som helst.

Nei takk, Google. Dere har allerede for mye informasjon dere kan gjøre hva dere vil med.

picxx

WF 09
Vil dette føre til at man raskere se forandringene på domenet når man skifter navneserver på et domene? Altså at den trege cachingen Telenor eller Nextgentel gjør blir raskere med Google DNS?

Skal man tro det som står i artiklen hos VG er det akkurat det motsatte som vil skje.
Google viser deg cachede sider for å få "nettet til å bli raskere", som de skriver.

Farten får de ved å lagre de mest brukte nettsidene, slik at de lynraskt kan sende brukeren dit uten å slå opp adressen på vanlig måte.

Kan tenke meg at dette kan være en løsning for "vanlige" surfere, som fremdeles sitter på trege tilkoblinger (f.eks. via mobil eller telefonmodem).

Tonny Kluften

Administrator
... I Norge har vi jo langt ifra noen store problemer med tiden bredbåndsleverandørene våre bruker på å hente frem riktig informasjon før de sender den tilbake til oss. ...

Jo, det er problemer, det går for treigt. Tar for lang tid før Telenor cacher ny DNS.

Skal man tro det som står i artiklen hos VG er det akkurat det motsatte som vil skje.
Google viser deg cachede sider for å få "nettet til å bli raskere", som de skriver.

Ja, men hvis de cacher oftere enn Telenor så vil det bli en forbedring.

picxx

WF 09
Ja, men hvis de cacher oftere enn Telenor så vil det bli en forbedring.

Det beror vel på hvem de vil nå med sin nye DNS.
For "Ola Supersurfer" vil det jo være en forbedring om de cacher sidene langt sjeldnere,
mens for "Harald Webutvikler" vil det jo være en fordel jo oftere de cacher sidene.

U

Uregistrert

Guest
"Ofte caching må vel være fordel for alle?"

Dette er tullete formulert. Enten er hosten cachet eller så er den ikke. En dns server cache kan inneholde mer en en annen. Dette har ikke med hyppighet å gjøre, men med mengde.

Det at norske dns servere skal være trege til å oppdatere er bare tull. Hvis et domene er tilgjengenlig fra root serverne, så vil den være tilgjengelig for allesamtidig.

At oppdateringer vises først på utenlandske servere er også bare tull. Administrer du et domene så er det du selv som bestemmer hvor lenge domenet/hosten din skal bli cachet. Hvis du slår opp en host hos din lokale ISP der time-to-live er satt til 24 timer, endrer hosten sin A record så vil ISP'en sin cache server svare den gamle A record i 24 timer. Skifter du over til opendns som ikke har cachet hosten, så vil den selfølgelig svare med den nye hosten. Dette er ikke den lokale ISP serveren som er treig, det er han som drifter domenet som ikke har peiling på hva han gjør.

Så, hjelper google sine navneservere?

Nei, dem er treige. Kjørte DNS benchmark mot dem, sammen med GET sine dnscache (min ISP), opendns og google:

84.208.20.110 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
----------------+-------+-------+-------+-------+-------+
+ Cached Name | 0,005 | 0,006 | 0,009 | 0,001 | 100,0 |
+ Uncached Name | 0,025 | 0,110 | 0,387 | 0,096 | 100,0 |
+ DotCom Lookup | 0,013 | 0,030 | 0,177 | 0,024 | 100,0 |
dnscache01.get.no

8. 8. 4. 4 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
- Cached Name | 0,031 | 0,033 | 0,038 | 0,001 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,050 | 0,177 | 0,368 | 0,092 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,050 | 0,128 | 0,240 | 0,057 | 100,0 |
google-public-dns-b.google.com

208. 67.220.220 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%|
- Cached Name | 0,037 | 0,038 | 0,040 | 0,001 | 100,0 |
- Uncached Name | 0,039 | 0,190 | 1,175 | 0,237 | 100,0 |
- DotCom Lookup | 0,040 | 0,128 | 0,437 | 0,087 | 100,0 |
resolver2.opendns.com

GET sin dnscache serverer ut cache informasjon iløpet av 0.006 sekunder, mens google og opendns ligger på 0.033-0.038 sekunder. Det vil si at jeg sparer ca 30 ms på data som er cachet. Det som ikke er cachet får jeg ca 70-80ms raskere.

Jeg ser ingen fordeler med å bytte, når cachet data er 5 ganger raskere. Jeg vil tippe resultatet ligger på det samme for telenor, nextgentel o.l.

U

Uregistrert

Guest
Endret dns og merket ingen forskjell. Men jeg regner med at tendensen er den samme hos meg som for brukeren som skrev over meg, så jeg blir å skifte tilbake nå. Google har gode produkter, men dette funket ikke.

Tonny Kluften

Administrator
At oppdateringer vises først på utenlandske servere er også bare tull.

Fakta er at DNS-oppdateringer vises som regel flere timer tidligere på en amerikansk proxy i forhold til f.eks. Telenor. Når jeg har oppdatert navneserver på et nettsted kan jeg alltid se nettstedet på den nye serveren mye tidligere via en amerikansk proxy en hvis jeg laster siden uten en proxy og kun går direkte med Telenor.

Fakta er at DNS-oppdateringer vises som regel flere timer tidligere på en amerikansk proxy i forhold til f.eks. Telenor. Når jeg har oppdatert navneserver på et nettsted kan jeg alltid se nettstedet på den nye serveren mye tidligere via en amerikansk proxy en hvis jeg laster siden uten en proxy og kun går direkte med Telenor.

Jeg får ikke det til å stemme at Telenor sine navnetjenere er så trege.. Når du sier at du oppdaterer navneserver på et nettsted, mener du da at du skifter IP adressen til serveren som nettstedet ligger på og deretter endrer DNS-oppføringer til nettstedet? Og at det tar flere timer før disse endringene blir synlig på nettet?

Når jeg gjør nettopp dette, er nettstedet synlig etter få minutter (ca. 1 til 5 - 6 minutter), og jeg har Telenor.

Er det jeg som har missforstår hva vi snakker om her eller?

U

Uregistrert

Guest

Det er TTL til domenet/hosten som bestemmer dette, det eneste jeg kan tenke meg er at lokal ISP har data cachet og at den utenlandske ikke har det. Så når du endrer f.eks et .no domenet som er cachet lokalt, vil ikke oppdateringen være synlig før TTL har utgått. Spør du den utenlandske serveren så har den ikke cachet oppslaget og vil hente fra authorisert navne server som alltid har den ferske data'en. Det kan alltid tenkes at du spør en server som _ikke_ cacher data også.

Det er mulig å sjekke hvor lang tid en host har igjen i cachen med 'dig':

vg.no har en ttl på 3600 sekunder = 1 time:

$ dig vg.no @8.8.8.8 | grep 195
vg.no. 3274 IN A 195.88.55.16
$ dig vg.no @resolver2.opendns.com | grep 195
vg.no. 2630 IN A 195.88.55.16
$ dig vg.no @84.208.20.110 | grep 195
vg.no. 2773 IN A 195.88.55.16

google = 3274 sekunder igjen
opendns = 2630 sekunder igjen
get = 2773 sekunder igjen

Endres vg.no til noe annet, så vil det ta den nevnte tiden før cache serveren igjen prøver å hente vg.no med
ny data.

Det er vg selv som bestemmer denne tiden:

$ dig soa vg.no | grep hostmaster
vg.no. 3539 IN SOA fw.hmg9.vgnett.no. hostmaster.ns.vg.no.
2009120401
300
150
2419200
3600 <- 1 time

Topp