Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google Analytics

TerjeP

New Member
Hvordan fungerer sporing i Google Analytics eller om det er mulig i mitt tilfelle. Et konkret eksempel. Jeg ønsker å vite antall klikk på en annonse jeg har hos tre bloggere.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Er ikke min sterke side dette, men du kan jo gi hver av bloggerne en unik adresse som de skal plassere over tekst eller bilde.

hxxp://dinegenlillenettside.no/?utm_source=blogger-1
hxxp://dinegenlillenettside.no/?utm_source=blogger-2
hxxp://dinegenlillenettside.no/?utm_source=blogger-3

Dermed vil du i din Analytics tilhørende din nettside kunne telle antall klikk som kommer fra hver av de unike kanalene.

Dette sikrer at du kan tracke nøyaktig hvor mange som kommer hvorfra, noe som muligens (?) ikke vil være tilfelle dersom du kun leter opp riktig bloggadresse i henvisningene i Analytics. Med utm-source vil du jo også kunne variere dersom det ligger flere lenker hos den som skal reklamere for deg - altså gjøre hver av kanalene unike.

Noen andre får korrigere meg hvis jeg tar feil, men jeg bruker i alle fall dette kanalgreiene for å holde oversikten.
 

TerjeP

New Member
Er ikke min sterke side dette, men du kan jo gi hver av bloggerne en unik adresse som de skal plassere over tekst eller bilde.

hxxp://dinegenlillenettside.no/?utm_source=blogger-1
hxxp://dinegenlillenettside.no/?utm_source=blogger-2
hxxp://dinegenlillenettside.no/?utm_source=blogger-3

Dermed vil du i din Analytics tilhørende din nettside kunne telle antall klikk som kommer fra hver av de unike kanalene.

Dette sikrer at du kan tracke nøyaktig hvor mange som kommer hvorfra, noe som muligens (?) ikke vil være tilfelle dersom du kun leter opp riktig bloggadresse i henvisningene i Analytics. Med utm-source vil du jo også kunne variere dersom det ligger flere lenker hos den som skal reklamere for deg - altså gjøre hver av kanalene unike.

Noen andre får korrigere meg hvis jeg tar feil, men jeg bruker i alle fall dette kanalgreiene for å holde oversikten.

Takk for svar igjen.

For meg er det viktig med informasjon om hvilken av annonsene som gir mest respons. Antall lesere på en blogg er ikke bra nok. Må ha info om antall klikk på hver av annonsene.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Tror dessverre ikke du forstår hva jeg skriver.

Dermed vil du i din Analytics tilhørende din nettside kunne telle antall klikk som kommer fra hver av de unike kanalene.

Jeg har overhodet ikke skrevet noe om "antall lesere" - mitt råd dreier seg om telling av klikk. Lykke til.
 

TerjeP

New Member
Tror dessverre ikke du forstår hva jeg skriver.



Jeg har overhodet ikke skrevet noe om "antall lesere" - mitt råd dreier seg om telling av klikk. Lykke til.
Beklager forvirringen. Har sett at noen kaller klikk på blogger for lesere når de skriver om blogger. Det trolig for å skille klikk på linker i en blogg fra klikk som teller antall besøk på en blogg.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg blir bare mer og mer forvirret.

Med koden nedenfor på bloggen du vil tracke, vil du i din Analytics-konto kunne se antall klikk. Det samme vil jo gjelde om det er et bilde/annonse elns.

Kode:
<a href="http://dinegenlillenettside.no/?utm_source=blogger-1-annonse" target="_blank">Jeg digger produkt A fra produsent Å</a>
 

zapotek

Medlem
Hvordan fungerer sporing i Google Analytics eller om det er mulig i mitt tilfelle. Et konkret eksempel. Jeg ønsker å vite antall klikk på en annonse jeg har hos tre bloggere.

Dette ser du uten at du trenger å gjøre noe som helst dersom du tar en titt på "henvisninger" (etter å ha valgt ønsket tidsrom) i Analytics.
 
Topp