Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google Adwords og Senking av Kvalitetspoeng

i-net

Medlem
Har fortsatt mye å lære om Google Adwords dessverre, og tenkte å stille noen spørsmål her nå om noe av det jeg ikke skjønner helt...

1. Hadde gående en god kampanje en stund som linket direkte til en salgsbrev side på Clickbank, hadde god kvalitetspoeng en stund, plutselig blir kvalitetspoengene "dårlig" og CPC skyter i været. Hadde god CTR på kampanjen på over 5%, så hvorfor skjer dette?

2. Jeg slenger opp 1 enkelt side som omtaler et produkt, setter opp en kampanje i GA, igjen er kvalitetspoengene satt som "god", går et par dager ca, og kvalitetspoengene blir redusert til "OK", og CPC går opp igjen. Hva kan det komme av? (CTR var god her også).

Er det fordi jeg ikke hadde "privacy policy", "Terms of Use" og "Contact Us" side på denne enkelt siden? Hvor viktig er egentlig dette, og hva annet bør jeg ha på siden?

3. Har lurt på om dette er veien å gå: Slenge opp en wordpress blog, fylle den med relevant innhold. Så deretter lage flere "landings sider" som er laget i forhold til spesifikke annonsegrupper og nøkkelord. Der man legger link til alle kategoriene i wordpress bloggen til i footeren (for å vise google at man har mange artikler videre på landingssiden liksom), sammen med "privacy policy", "Terms of Use" og "Contact Us".

Da burde jeg vel kunne opprettholde "GOD" kvalitetspoeng? Så sant man har god CTR på annonsene. Takk for alle tips om hva landingssider bør inneholde forøvrig, hvor mye innhold må den ha med tanke på kvalitetspoeng osv?

Men må uten tvil prøve å feile en del fortsatt i GA. Takk for alle tips :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Sendte du dem direkte til affiliatelenker? Jeg har hørt om folk som har mistet endel QS i det siste på hele kampanjer fordi dem sender deg direkte til en aff.lenke og landingsside.

Det ryktes at mange av de som sjekker landingssidene hos Adwords faktisk hverken sitter i Norge eller USA, men derimot India. Det kan kanskje være slik at affiliatenlenken din redirecter indiske brukere et helt annet sted? Det er isåfall ikke et ukjent faktum.

Tipset mitt vil være å lage dine egne jumps (landingssider) sites der hvor det er mulig. Dette kan også bidra til å trekke opp QSen din mye og få ned klikkprisen, så om dette er løsningen kan du fort slå to fluer i en smekk.

Det har visstnok også blitt sagt (ikke offisielt) at GA automatisk kjører ned QS på aff.lenker, da dem helst ønsker "ordentlige" nettsider. Tror kanskje Tradedoubler kan bekrefte dette da mange av de europeiske affiliatene deres har hatt mye problemer med QS i det siste.
 
Sist redigert:

i-net

Medlem
Jess, var det jeg oppdaget også, at å sende trafikk direkte til aff link, kan gå bra en stund (klarte jo å holde kvalitetspoengene på "GOD" med høy CTR), men så en dag faller alt sammen.

Ja, det er nok uten tvil løsningen å lage egne landinssider nå, direkte aff. linkingen i GA er vel kanskje noe som hører fortiden til dessverre.

Men så var det dette med å lage en landingsside og klare å beholde "GOD" kvalitetspoeng over tid, som jeg synes er en utfordring...men men er prøving og feilingen som vel er den beste måten å lære det på kanskje. Fått tak i noen gode guider, så har tro på å få det til nå. takk for svar.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du kan jo eventuelt cloacke URLen til noe som ikke ligner så mye på aff.lenke, men det blir kastet ut om Google merker det. Vet igrunn om veldig mange som gjør dette (PS: Gjøres på eget ansvar).

Å lage gode landingssider er nesten en kunst. Har vært litt snakk om det her på WF, om hvordan man bør tilpasse en norsk landingsside. Kan være lurt å dra noen søk :)
 

i-net

Medlem
Kongen, er ingen adwords ekspert (ennå ;)), men det der hørtes bare helt feil ut. Lest det for mange steder at kvalitetspoeng går på annonsen og siden man linker til, at begge deler må være så relevant som mulig i forhold til søkeordene man kjøper.
Dette står jo her f.eks.
 

kongen

kongemedlem
Kongen, er ingen adwords ekspert (ennå ;)), men det der hørtes bare helt feil ut. Lest det for mange steder at kvalitetspoeng går på annonsen og siden man linker til, at begge deler må være så relevant som mulig i forhold til søkeordene man kjøper.
Dette står jo her f.eks.

Jeg gjetter aldri, det er for mye penger i omløp. Du trenger ikke å tro på mine ord, men da kan du kanskje tro på Google sine egne ord.

Du refererer til en bloggpost fra 2005, det jeg refererer til er kun 33 DAGER gammel.
 
Topp