Gode eksempler på 4 og 5 stjerners hoteller som er flinke til å bruke sosiale medier?

FruPingu

New Member
Hei!

Er ny her på forumet, og nå lurer jeg på følgende:

Er det noen som har gode eksempler på 4/5 stjerners hotell som er flinke til å bruke sosiale medier i sin kontakt med kundene? Tenker først og fremst innen B2C-markedet. Tips om både norske og utenlandske hotell mottas med takk :)
 

xdex

Medlem
Slik som jeg opplever det, bruker de fleste hotellkjeden's navn når de bruker twitter/facebook. F.eks First Hotels, Rica, Thon Hotels osv osv. Vil heller ikke si at disse bruker noe særlig av sosiale medier til å være i kontakt med kunder, de legger ut reklame for det meste, og litt nyheter.

"Alle" hotellkjeder sender deg også mail etter besøket, dette opplever jeg stadig og er langt mer oppdatert med informasjon jeg får pr-epost en hva jeg ser på facebook og twitter. Der gir de meg også muligheten til å rise/rose tingene på hvert enkelt hotell jeg har bodd på, tror nok ingen vil gjøre dette på en felles facebook side, hvor alt er åpent for alle. Man har jo muligheten, men tror ikke folk flest bryr seg.

Det virker også som at flere hoteller opererer med ulike priser til forskjellige klasser, og derfor er det kun mail og sms som blir brukt. Der jeg har bodd på de dyreste rommene, får jeg ofte gode og langt mer bedre tilbud en hva jeg får dersom jeg kun har vært på besøk utenom jobb, og vanlig dobbeltrom.

Dette ble veldig "off-topic" men kan sikkert være greit og få med seg.

Noen jeg syntes gjør det veldig bra på twitter og facebook er trumpcollection.

Luxury Hotels | Trump Hotel Collection™– Connect With Us | Luxury Boutique Hotels
 

sta

Medlem
Jeg er ingen ekspert på dette, men min oppfatning er at de aller fleste hoteller av "høy klasse" ikke ser nødvendigheten av å være så aktive på sosiale medier. Man kan sikkert diskutere om dette er rett eller galt, men jeg tror det er en oppfatning i bransjen om at man ikke har så mye å hente gjennom slike medier. Igjen, dette er min subjektive oppfatning og jeg er ingen ekspert.

IC Asiana Saigon (mitt hjem de siste to årene :( ) gjør det ikke nødvendigvis så veldig bra, men de prøver i det minste og de har en klar strategi på det de gjør, i tillegg til at de har dedikert egne ansatte som har som oppgave å svare på henvendelser som kommer via sosiale medier: InterContinental Asiana Saigon | Facebook
 
Jeg vet ikke om noen 4-5 stjerners hoteller i sosiale medier. Ikke har jeg vært på noe særlig av dem heller.. Leste at det var mange hoteller i Norge som ikke ville være med på stjernekjøret.

Jeg vet ikke hvor mange stjerner de beste hotellene til Petter Stordalen og Choice har, men han personlig er i det minste flink på sosiale medier.
 

FruPingu

New Member
Takk for tilbakemeldinger!

Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare meg :)


Jeg ser også at flere hotellkjeder er i sosiale medier, men som dere opplever jeg ikke at de er veldig aktive og utnytter dette maksimalt.

Kan ikke skjønne annet enn at enkelthotellene har mye å hente ved å bruke sosiale medier mer aktivt. Enklere å engasjere gjennom sosiale medier, og her kan hotellene snappe opp gode tips om hva brukerne er opptatt av. Mht gjesteevalueringer benyttes Trip Advisor av mange, og ikke minst sjekker forbrukere ofte referanser her før valg av hotell. Hva tror du om å inkorporere Trip Advisor på hotellets Facebokkside?

Takker for tips til kjede/hotell og hotellpersonlighet som bruker Sosiale medier.
Skal sjekke dette ut nærmere.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror selv store kjeder hadde hatt endel å hente på å ha litt mer virkelig dialog med både kunder og potensielle kunder i sosiale medier. Hvorfor? Vel, da kan jeg sjekke detaljer lett på forhånd, ting som jeg ellers må sitte og vente i telefonen for å få (gjerne litt uklare) svar på. Selvsagt kan man også ta slike ting via mail, men noe av bonusen ved å ta det i sosiale medier er at de viser også ovenfor potensielle kunder at de GIDDER å bry seg, at de svarer på spørsmål osv. Sjansen øker jo også voldsomt for at brukere/kunder i etterkant vil legge igjen en melding med "hei og takk for et veldig hyggelig opphold hos dere! Skal hilse fra ungen som allerede lurer på om vi kan dra tilbake" eller noe liknende.

Selvsagt kan man også ordne sin egen "tilbakemeldings-løsning" på nettsidene til hotellet, men det vil garantert være flere som bruker f.ex. en facebook-løsning, i tillegg til at brukerne der vil ha mye større tiltro til tilbakemeldingene (fordi man har større tiltro til folk man kan se at er "ekte").

Sjansen øker jo OGSÅ for at misfornøyde kunder vil legge igjen en melding om DET, men er hotellet flinke til å ta vare på gjestene sine bør jo egentlig ikke dette være noe problem...

så - hotell med tilstedeværelse på facebook, og gode tilbakemeldinger -> gir god magefølelse for potensielle kunder, mens hotell UTEN tilstedeværelse på facebook, og uten noen som helst tilbakemeldinger -> i beste fall INGEN magefølelse for potensielle kunder, i verste fall - hvorfor er de ikke der? hvorfor finnes det ingen tilbakemeldinger? Er det fordi tilbakemeldingene ikke er gode? Hmmm... jeg velger heller et der jeg ser at folk faktisk er fornøyde.
 

looper

Medlem
Jeg kan jo egentlig ikke så mye om sosiale medier, men har desverre jobbet alt for mye innen reiseliv. Og det jeg kan si er at det er en stor "frykt" for sosiale medier i reiseliv & hotellbransjen. Derimot så er de generelt ganske flinke til å bruke TripAdvisor. Dette brygger nok i grunn av at bransjen er ganske gammel (styres av eldre genrasjoner med liten forståelse) & klientene på "high end" hoteller kanskje ikke er i den typiske aldern, som bruker sosiale medier (er dems oppfatninger). Mener at jeg har lest ett case-studie på akkurat dette.

Derimot som nevnt Petter S. er ganske flink, han har jo også Comfort Xpress som er definitivt et sosialt medie sirkus. Men dette er langt i fra et 4-5 stjernes hotell. I Norge så er det vel lite stjernerating, men det nye hotellet Scandic Vulkan når kanskje opp til 4er og disse er veldig flinke på sosiale medier.

Hoteller som Continental og Grand de selger seg selv, er faktisk manko på skikkelige hoteller i Oslo og Norge generelt. Fordi de aller fleste hoteller er svært kostnadssensitive så blir nok ressursene brukt på andre måter. Derimot hvis du ser til utlandet, f.eks på Island når vulkanen utbrøyt så spilte sosiale medier en veldig stor rolle for hotellene for å gi informasjon til gjester og ankommende gjester. Jobbet selv i et islandsk reisebyrå på denne tiden og sosiale medier spilte en veldig stor rolle i å faktisk roe ned kunder. Oppdateringer av en slik sort viser at sosiale medier kan definitivt brukes som et positivt verktøy for hoteller.

Sjekk ut f.eks denne Evakuerte hotellgjestene via Facebook - Jobb - E24
 
Cosmopolitan Las Vegas er ett femstjerneshotell som er svært aktive i sosiale medier, spesielt på Twitter. Målgruppen til Cosmo er den yngre garde og det er kanskje noe av årsaken til at de er såpass aktive i motsetning til de fleste andre luksushoteller jf det looper er inne på. Forøvrig et kongehotell :)

https://twitter.com/#!/cosmopolitan_LV
The Cosmopolitan of Las Vegas - Casino, Food & Restaurant - Las Vegas, NV | Facebook
New Las Vegas Hotel & Casino - Las Vegas Strip Hotel | The Cosmopolitan Las Vegas
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er nok mye sant i det der looper, men...

(...)brygger nok i grunn av at bransjen er ganske gammel (styres av eldre genrasjoner med liten forståelse) & klientene på "high end" hoteller kanskje ikke er i den typiske aldern, som bruker sosiale medier(...)

å tilpasse seg generasjonen som ikke bruker sosiale medier er jo en ganske tåpelig (og kortsiktig) strategi... En ting er at det selv i gruppen 60+ nå er ganske mange som bruker facebook ganske aktivt, og at man nok må opp enda en generasjon før det er et flertall som ikke bruker sosiale medier i noen grad, men enda viktigere:

Hva så om de eksisterende kundene deres ikke bruker facebook? De som allerede bruker disse hotellene bruker dem jo allerede, og de vil nok ikke forsvinne selv om hotellet lager seg en facebookside. Å bli aktive på sosiale medier vil si at de kan nå NYE kunder, noe de vil være hakka nødt til dersom de ikke skal gå konk i løpet av relativt få år. Jeg gidder ikke å sjekke gjennomsnittlig forventet levealder osv, men å basere seg kun på de aller eldste generasjonene, og ikke tilpasse seg i det hele tatt til de bare en generasjon under høres ekstremt kortsiktig ut, for i løpet av noen ganske få år vil nok internett med facebook og andre sosiale medier invadere den vestlige verdens gamlehjem for fullt.
 

FruPingu

New Member
Takk for svar!

Takk for tilbakemelding, betraktninger og innspill fra dere alle sammen.

Det er i alle fall et stort potensiale for hotellene, og de må nok komme mer på banen for å møte dagens og morgendagens forbrukere :)
 
Topp