For å sjekke commercial intent :
http://adlab.microsoft.com/Online-Commercial-Intention/
husk å velge "queries" før du trykker på check.
dette nettstedet ligger ofte nede av en eller annen grunn, prøv igjen hvis nede.
Google adwords:husk å velg "exact match" når du sjekker et keyword. Broad match drar med seg alt for mye som egentlig ikke er det opprinnelige keywordet.
For å finne ut av konkurranse :
skriv inn keywordet i G med " foran å bak, da ser du hvor mange konkurrerende sider som finnes for søkeordet. Under 100000 treff vil si at det er overkommelig å ranke ut de på topp så sant det ikke er svære foretak (høy PR)som ligger på topp.
Skriver du "intitle:søkeordet" får du opp hvor mange konkurrerende nettsteder som har søkeordfrasen i tittelen. Mindre enn 2000 her forteller at konkurransen er overkommelig.
Dette er egentlig bare litt veiledende, se hva slags nettsteder som ligger på topp 5. Er det en hauge med blogginnlegg,foruminnlegg eller fra steder med liten PR blir det lett å ranke de ut. Er det bare nettsteder som f.eks Wikipedia,Cnn,IBM osv kan du glemme topplassering.