Gjøre inkasso selv?

alex01

New Member
Hei.

Jeg holder på med en kunde som ikke vil betale..

Først sendte jeg en purring rekommandert (som kunden signerte for). Så sendte jeg en inkasso varsel. Inkasso varsel nektet han å signere for, slik at posten sendte den i retur. Siden kunden ikke signerte for inkasso varselet, kan jeg da sende kravet videre til inkasso?

Hvis jeg skal ta inkasso selv, så har jeg forstått det slik at jeg kan enten sende kravet til namsmannen i den kommunen som firma drives i, eller gjøre en konkurs begjæring på firma? Hvordan går jeg frem i de enkelte tilfellene?

hansson

Langveisfarende
Takk for anbefalingen, Steve. Jeg skal prøve så godt jeg kan:

Det er ikke vanlig, eller nødvendig i forhold til lovverket, å sende inkassodokumenter rekommandert. Det er ikke krav til å dokumentere at mottakeren faktisk har mottatt og åpnet brevet, så lenge adressa faktisk tilhører personen eller firmaet du prøver å få til å betale. Er de uenige i kravet vil de tidsnok komme med en formell protest (innsigelse). Den kommer kanskje ikke før namsmannen tar kontakt med skyldneren. Siden du nå på en måte har dokumentert at mottakeren ikke har mottatt og lest brevet du har sendt, har du sannsynligvis stilt deg i en litt komplisert juridisk situasjon. Hadde du vært uvitende om at brevet ikke ble lest, ville du hatt loven på din side, og kunne gått videre med å sende en betalingsoppfordring, og til slutt utleggsbegjæring eller konkursvarsel alt etter som. Du bør derfor ta en telefon til nærmeste namsmann og høre hvordan du bør gå videre. Om du kanskje må sende inkassovarsel på nytt – ikke rekommandert – eller om du slipper å gjøre det. Hvis kunden din faktisk har kommet med innsigelser plikter du å ta saken til Forliksrådet, hvis du da ikke velger å droppe kravet.

Hvis du vil ta inkassoen selv kan du bruke programvaren Conta Inkasso som er laget for å lose deg gjennom prosessen på en enkel måte (jeg jobber i firmaet som har utviklet dette systemet). Du kan lese mer om inkassoprosessen mot bedrifter og privatpersoner på disse sidene: Inkassoskolen - Conta Inkasso

Hvis du bare vil kjøre 1 inkassosak kan du starte den her: Start - Conta Inkasso (vanligvis for brukere av Conta Faktura som sender fakturaer til inkasso derfra).

Sist redigert:
Topp