peterandrej
pensjonert moderator
Jeg mener jo at den nye eieren må ta opp denne saken med personen som han kjøpte produktet av, så må den personen ta denne saken videre opp med meg.
Det er faktisk riktig. Du har et ansvar overfor opprinnelig kjøper, med mindre noe annet er avtalt. Det er altså opprinnelig kjøper som nå plutselig er selger, dvs at HAN må stå til ansvar for evt mangler og feil. Er han ikke en profesjonell selger vil han kunne komme unna med litt mildere regler ihht til reklamasjon (standard er 2 år).
Mange bilprodusenter lar garantien "følge med" bilen, slik at dersom du selger bilen videre får den nye kunden "din" garanti med på kjøpet, men i forbrukerkjøpsloven er det slik at det er selger som har ansvaret, og det ansvaret har man ikke overfor en tredje part - som i denne saken.
Riktig fremgangsmåte er derfor at ny kjøper klager til opprinnelig kjøper, og så klager opprinnelig kjøper videre til deg.
Dette pleier jeg å diskutere en del med noen kompiser som stadig vekk selger bruktbiler. De blir alltid store i øynene når jeg sier at de faktisk påtar seg et ansvar ihht til forbrukerkjøpsloven - noe som betyr at de kan måtte dekke mangler på den solgte bilen, og faktisk også måtte ta bilen tilbake, hehe. Men dette er stort sett ikke noe problem, fordi nesten ingen (utrolig nok) aner hvilke rettigheter de har.