For å svare på det du faktisk spurte om…
Reklamasjon
Når du kjøper en gjenstand gjennom ditt firma er det kjøpsloven som regulerer kjøpet. Garanti er et uttrykk som ikke har noe med kjøpsloven å gjøre. Kjøpsloven gir deg en reklamasjonsrett i inntil to år etter du har kjøpt tingen, på mangler som var til stede før
risikoen gikk over på deg som kjøper, dvs. fabrikkfeil, produksjonsfeil eller mangler i forhold til de egenskaper som selger har opplyst at tingen skal ha. Hovedregelen er allikevel at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget manglen.
§ 32. Reklamasjon.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.
Hva er en mangel?
Hvorvidt det foreligger en mangel kommer ann på om en eventuell feil faller under
kjøpslovens definisjoner av mangel. Dvs. ha slags egenskaper varen forventes å ha.
Garanti
En garanti er derimot noe som selger kan velge å gi deg uavhengig av reklamasjonsretten, og som gir deg bedre rettigheter enn det kjøpslovens regler, f.eks. en lengre reklamasjonstid eller bedre rettigheter til å klage på tingens egenskaper i tilfeller som kjøpsloven ikke definerer som mangel. Det er rett og slett en privat avtale om hvorvidt og hvor lenge du kan klage på feil som ikke dekkes av loven.
Ødelegger du tingen selv (f.eks. fordi du heller en kaffe over den) vil ikke dette dekkes av reklamasjonsretten, men det kan eventuelt dekkes av en garanti som selger har gitt deg.
Min erfaring er at den gjengse butikkselger ikke har peiling på forskjellen mellom garanti og reklamasjon, og vil som regel gi deg feil opplysninger.