Fremtidsutsikter forbrukslån

appelsin

Medlem
Jeg spår at vi vil få dårlige tider fremover fra 2013-2014 pga eurokrise, nedkjøling i kinesisk økonomi og bankkrise. Dette vil igjen påvirke markedet for forbrukslån. Det store spørsmålet er hvordan? Jeg har tenkt litt på hva som kan skje:

Etterspørsel etter forbrukslån:

Etterspørselen etter lån øker når folk bruker penger. Dersom vi går mot dårligere tider vil folk mest sannsynlig bruke mindre penger fordi man blir forsiktige. På den andre siden kan etterspørselen etter rask kreditt øke dersom man får plutselig bortfall av inntekter. Dette er imidlertid lite sannsynlig i Norge siden alle (snart) jobber for staten. Etterspørselen etter lån øker også hvis utgiftene deres blir høyere, f.eks. når boliglånsrenten stiger.

Tilbudet av forbrukslån:
Dersom økonomien går dårlig kan det vil bli vanskeligere å få innvilget forbrukslån uten sikkerhet, siden bankene vil være redde for å tape penger. De vil med andre ord øke kravene for å få lån.

På den andre siden, kan det motsatte skje, at bankene får for mye kapital pga billige lån i den europeiske sentralbanken. Bankene er avhengige å låne ut igjen kapitalen for å ikke tape, og dermed vil de låne ut mye.

Min vurdering:
Jeg er usikker på hva som vil skje fremover, gitt mine utsikter. Begge deler kan skje på tilbuds- og etterspørselssiden. Det er mange x-faktorer som kan slå ut, og jeg tror ingen "eksperter" er i stand til å gi noe godt svar på hva som vil skje.

Likevel åpner jeg for debatt om hvordan dere ser på dette markedet de neste 2 årene. Hva skjer med forbrukslån-bransjen i "dårlige" tider? Er dette en konjunkturavhengig bransje? Hva skjedde i dette markedet f.eks. under finanskrisen i 2008?

Tonny Kluften

Administrator
Se på hva som skjedde under siste finanskrise 2008-2010, bankene lånte nesten ikke ut penger, det gjalt ihvertfall huslån og lån til firmaer. I dårlige tider er det mye vanskeligere å få lån, bankene risikerer for mye, de blir også hindret i å låne ut så mye de ønsker pga nye lover som hele tiden kommer.

pleb

Medlem
Dette er imidlertid lite sannsynlig i Norge siden alle (snart) jobber for staten.

Er dette virkelig sant? Er det slik at den private sektoren i Norge er så ekstremt liten i forhold til den statlige?

Hva jeg finner på Google er følgende:

"Antall ansatte i offentlig sektor har vokst jevnt de siste førti årene, og den totale sysselsettingen i offentlig sektor nærmer seg nå 800 tusen."

Med andre ord bare en liten bit av hele arbeidsmarkedet.

Når det kommer til mine spådommer rundt nedgangstider og lån/kredittkort, så ser jeg på det som mer sannsynlig at bankene endrer holdning fremfor forbrukerne.

metallian

Medlem
Er dette virkelig sant? Er det slik at den private sektoren i Norge er så ekstremt liten i forhold til den statlige?

Selvsagt er det ikke sant, det er faktisk en direkte løgn siden antallet ansatte i privat sektor vokser fortere enn i off. sektor, men dette er en av de "etablerte sannheter" blant de mindre opplyste som er vanskelig å bli kvitt dessverre.

Det er forsåvidt uvesentlig også, ettersom en sykepleier eller lærer har behov for lån uansett hvor lønna kommer fra. Det er jo mer interessant å se om antallet i lønnet arbeid stiger-og det gjør det jo, og det er der hovedkriteriet for å låne ut penger ligger.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Merkelig at SSB fant ut følgende i 2010: "Om 20 år vil 50.000 færre jobbe i industrien og 300.000 flere jobbe i offentlig sektor". Se Norge får trolig én million offentlig ansatte - DN.no.

Det er selvsagt umulig for noen å se inn i fremtiden, alt avhenger jo av hvem som styrer landet.

Men min oppriktige mening er at vi er på vei inn i et samfunn der alle til slutt kommer til å være avhengig av/ansatt i det offentlige. Derfor Sammenbruddet - en dommedagsprofeti i tre avsnitt av Frank Guttormseth..

Men nå tipper jeg at Tonny klubber meg ned (politikk og greier)...

metallian

Medlem
Merkelig at SSB fant ut følgende i 2010: "Om 20 år vil 50.000 færre jobbe i industrien og 300.000 flere jobbe i offentlig sektor". Se Norge får trolig én million offentlig ansatte - DN.no.

Det er selvsagt umulig for noen å se inn i fremtiden, alt avhenger jo av hvem som styrer landet.

Men min oppriktige mening er at vi er på vei inn i et samfunn der alle til slutt kommer til å være avhengig av/ansatt i det offentlige. Derfor Sammenbruddet - en dommedagsprofeti i tre avsnitt av Frank Guttormseth..

Men nå tipper jeg at Tonny klubber meg ned (politikk og greier)...

Er det helt tilfeldig mon tro at du ikke tar med " Fra i dag og frem til 2030 vil i overkant av 1,5 millioner arbeidstagere jobbe i privat tjenesteyting. " litt lenger nede?

Forøvrig vil jo den store veksten i offentlig ansatte fremover være knyttet til en stadig større og eldre befolkning. Hvorfor det å tørke noen i rævva av høyresiden anses som verdiskapende i privatsektor og en undøvendig utgift i offentlig sektor er og forblir for meg en gåte.

Og relatert til TS sitt tema- det er strengt tatt uvesentlig som jeg sier i mitt forrige innlegg.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Er det helt tilfeldig mon tro at du ikke tar med " Fra i dag og frem til 2030 vil i overkant av 1,5 millioner arbeidstagere jobbe i privat tjenesteyting. " litt lenger nede?

Nei, det er ikke tilfeldig. Jeg tror ikke det kommer til å være slik. Jeg er nok en klassisk politiker - finner sannhetene der jeg vil ha dem. Men stopper politikkdiskusjonen her, Tonny kan jo finne på å banne meg :D

picxx

WF 09
Hva jeg finner på Google er følgende:

"Antall ansatte i offentlig sektor har vokst jevnt de siste førti årene, og den totale sysselsettingen i offentlig sektor nærmer seg nå 800 tusen."

Med andre ord bare en liten bit av hele arbeidsmarkedet.

Det man her utelater er "private" firma som er heleid av stat eller kommuner.
Statlig og kommunal drift er langt mer enn bare "offentlig sektor".
Trekker man også fra utenlandsk arbeidskraft i privat sektor er det ikke mange igjen.
En skal ikke glemme det som skjedde i dubai. Det samme kan fort skje i norge.

zapotek

Medlem
I tillegg har vi jo en og annen som mottar trygd her i landet.

Et regnestykke som ikke går opp uten oljedoping:

1 mill offentlig ansatte + 1,5 mill trygdede = ganske heavy bør for den siste halvdelen av landets befolkning som betaler gildet.

Sist redigert:

picxx

WF 09
Nå er det nå engang sånn at folk vil ha lønn for arbeid uansett hvem som er arbeidsgiver, tror du private sykepleiere eller lærere jobber gratis?

I norge er det vel så få av disse at de ikke engang kommer med i noen statistikker.

HPF

Medlem
Nå er det nå engang sånn at folk vil ha lønn for arbeid uansett hvem som er arbeidsgiver, tror du private sykepleiere eller lærere jobber gratis?
Ikke gratis, men de kan gjøre en mer effektiv jobb.

Sist redigert av en moderator:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Herlig å se en politikktråd hos Tonny - han må være litt softie i dag. Jeg er forøvrig lærer i den offentlige skolen og vil privatisere hele skolesystemet. Det skal nok gå greit, skal du se :)

Topp