Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fremgangsmåte for å drive inn utestående lønn

Hei,

Jeg sluttet hos min forrige arbeidsgiver 1. mars i år. I den forbindelse hadde jeg 18 dager ferie til gode som måtte utbetales. Nå er det 24 juli og jeg har ikke sett snurten til disse pengene enda til tross for jevnlige purringer både til tidligere leder samt hr-sjef. De skylder på rot i systemet etter overgang til nytt økonomisystem. Men nå er ca en måned siden jeg purret sist uten at jeg har fått noe svar, så nå er jeg lei av å leke snill og tålmodig.

Er fremgangsmåten å sende et rek. brev med et formelt krav og 14 dagers frist, før jeg får en advokat til å sende konkursbegjæring? Kan jeg evt legge på renter? Evt fra når?
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du sender først et rek. brev eller leverer det personlig, hvor du oppgir beløpet og varsler om 14 dagers frist før du tar det til forliksrådet. Om du ikke mottar betaling, så går du til forliksrådet.

For ordens skyld - bytting av økonomisystem kan lage mer kluss enn du aner.
 

Ole Avranden

utvandret
Siden feriepenger skal være utbetalt siste arbeidsdag, begynner unnskyldningen om bytte av økonomisystem å bli litt tynn. Særlig etter så mange måneder.

- Jeg ville gjort som Kenneth foreslår, men gått for rekommandert brev.
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Du sender først et rek. brev eller leverer det personlig, hvor du oppgir beløpet og varsler om 14 dagers frist før du tar det til forliksrådet. Om du ikke mottar betaling, så går du til forliksrådet.

Alternativt og som kanskje vil få mer fart på sakene i dette tilfellet er å begjære arbeidsgiveren konkurs. Da vil jeg tro at de får fingeren ut og utbetaler lønnen ganske raskt.

Husk å være svært nøyaktig med fremgangsmåte og tidsfrister hvis du ønsker å sende en konkursbegjæring, ellers vil den bare bli avvist.
 

Ole Avranden

utvandret
Arbeidsgiveren må være insolvent for å kunne sende konkursbegjæring. Det ser ikke ut til å være snakk om det i dette tilfellet.
 

sta

Medlem
Arbeidsgiveren må være insolvent for å kunne sende konkursbegjæring. Det ser ikke ut til å være snakk om det i dette tilfellet.

Det er sant, men bare det å forkynne konkursen er ofte nok til å få fart i sakene. Det er heller ikke noe i veien for å sende konkursbegjæring. Er arbeidsgiver ikke insolvent vil tingretten naturligvis avvise begjæringen, men daglig leder for selskapet vil måtte møte i et rettsmøte først, noe som de fleste vil ønske å unngå.

Poenget med en konkursbegjæring frem for å sende kravet til forliksrådet er at saken ofte løser seg raskere. Det er ikke unormalt at forliksrådet i de større byene har 4-6 måneders behandlingstid, mens en konkursbegjæring vil kunne sendes ilpt. av 6-8 uker.
 
Topp