Freelance-selgere, finnes det?

sta

Medlem
Som veldig mange andre sliter jeg med salgsarbeidet. Jeg er ikke en selger-type men har og gjør fortsatt en innsats og prøver å prioritere salg, men jeg føler ikke at jeg oppnår de resultatene jeg burde.

Jeg har selvfølgelig tenkt på om det var mulig å sette bort deler av salgsarbeidet uten å måtte ta for stor økonomisk risiko, men jeg vet ikke om dette bare er en ønskedrøm eller noe som faktisk er realistisk. Finnes noe slikt som freelance selgere som utelukkende får betalt på provisjonsbasis, ut fra hvor mye de selger? Jeg skjønner at dette sikkert varierer enormt fra bransje til bransje, men på den andre siden kan en dyktig selger jo selge neste hva som helst. Jeg tenker i første omgang på fysiske produkter, altså ikke tjenester eller annonsesalg.

Noen som har noen erfaringer eller kommentarer rundt dette?

onlyme

New Member
De fleste dyktige selgere starter gjerne karieren som provisjons selgere, men så snart de har ressultater å vise til hopper de fleste over i mer ordnede forhold med fastlønn, garantert minstelønn, bonuser frynsegoder etc.

Bjørnar

Gründer
De fleste dyktige selgere starter gjerne karieren som provisjons selgere, men så snart de har ressultater å vise til hopper de fleste over i mer ordnede forhold med fastlønn, garantert minstelønn, bonuser frynsegoder etc.
Stemmer dette. Men kan dersom de skaper gode resultater, så vil det jo heller ikke være noe problem å gi dem fastlønn og provisjoner og frynsegoder på toppen.

Altberger

Medlem
har du mulighet for å konkretisere?

Hva mener du med fysiske produkter? Er det kjente merkevarer? Noe som er nytt på markedet?
Hvilket prissegment snakker vi om?
Hvem er målgruppen?
Hvor konkurranseutsatt er du?
Er det telefonsalg eller er det oppsøkende salg?

Har du en site opprettet for dette formålet?

Selv har jeg mange års erfaring på salg av alt fra annonser, til siter og videokonferanseløsninger.

Årsaken for at jeg spør er at jeg lurer på om dine produkter kan inngå som et add-on produkt til mine egne prosjekter.

Jeg har ett prosjekt som retter seg mot byggebransjen og et kommende prosjekt som retter seg mot reiseliv, turisme, alternativ behandling og salg av souvenirer.

sta

Medlem
Hva mener du med fysiske produkter? Er det kjente merkevarer? Noe som er nytt på markedet?
Hvilket prissegment snakker vi om?
Hvem er målgruppen?
Hvor konkurranseutsatt er du?
Er det telefonsalg eller er det oppsøkende salg?

Det er snakk om en todelt forretningsmodell; Salg av et fysisk produkt og en tjeneste tilhørende denne som det betales månedsvis for. Produktet er helt nytt på markedet, målgruppen er bedrifter.

Prismessig snakker vi en pris på alt mellom 50.000kr. og 300.000kr., alt etter omfang og konfigurasjon på produltet, noe som tilpasses den enkelte kunden. Jeg ser for meg en provisjon til selger på i størrelsesordenen 40-50%

Årsaken for at jeg spør er at jeg lurer på om dine produkter kan inngå som et add-on produkt til mine egne prosjekter.

Jeg har ett prosjekt som retter seg mot byggebransjen og et kommende prosjekt som retter seg mot reiseliv, turisme, alternativ behandling og salg av souvenirer.

Det er faktisk ikke umulig. Produktet er i høy grad rettet mot reiselivsbransjen.

Som du skjønner ønsker jeg ikke å gi alverdens med detaljer her, men send meg en PM så kan vi jo ta en prat.

xenimus86

Medlem
Jeg ansatte i dag en ny selger på provisjonsbasis faktisk.
Men størrelsesorden på 40-50% er helt uaktuelt for meg.
Han har 25% av oppdragets verdi (utvikling av markedsføringsmateriale til bedrifter) men må forholde seg til minstepriser og makspriser. Alt i mellom står han fritt til å forhandle frem selv.

Alt jeg sørger for er at de har firmatelefon, markedsføringsmateriell som de trenger, og all teknisk know how som de har bruk for .. Etter dette går som regel skuten av seg selv ..

Gjerne hook dem opp med en regnskapsfører også, så slipper du å miste gode selgere fordi dem ikke klarer å administrere skatt/moms etc og havner i gjeldsproblemer...

sta

Medlem
Jeg ansatte i dag en ny selger på provisjonsbasis faktisk.
Men størrelsesorden på 40-50% er helt uaktuelt for meg.
Han har 25% av oppdragets verdi (utvikling av markedsføringsmateriale til bedrifter) men må forholde seg til minstepriser og makspriser. Alt i mellom står han fritt til å forhandle frem selv.

Interessant informasjon. Størrelsen på provisjonen avhenger sikkert mye av type produkt og hvor mye timer det må legges ned i hvert salg. Det er mulig vi ligger høyt i utgangspunktet, det får tiden vise.

Kan du si noe om hvor og hvordan du fikk tak i selgeren?

xenimus86

Medlem
Interessant informasjon. Størrelsen på provisjonen avhenger sikkert mye av type produkt og hvor mye timer det må legges ned i hvert salg. Det er mulig vi ligger høyt i utgangspunktet, det får tiden vise.

Kan du si noe om hvor og hvordan du fikk tak i selgeren?

Den første selgeren ble hanket inn via personlig nettverk.
Deretter sier jeg til eksisterende selger at de har mulighet til å "ansette" selgere "under" seg, hvor de da får provisjon på den selgeren.

Da har "teamlederen" ansvar for opplæring, kontrakter, motivasjon etc .. Jeg gjør ingenting. Alle er fornøyd.

Funker ypperlig.

picxx

WF 09
Den første selgeren ble hanket inn via personlig nettverk.
Deretter sier jeg til eksisterende selger at de har mulighet til å "ansette" selgere "under" seg, hvor de da får provisjon på den selgeren.

Da har "teamlederen" ansvar for opplæring, kontrakter, motivasjon etc .. Jeg gjør ingenting. Alle er fornøyd.

MLM dette kalles :)

xenimus86

Medlem
MLM dette kalles :)

Hehe, det stopper på andre ledd, alle skal forhåndsgodkjennes av meg - og de sitter på mitt kontor, med mitt utstyr og lønnes av meg :p

Så akkurat den vanlige oppfattelsen av MLM kan nok ikke det gå under, men i prinsippet er jo det kanskje det :) Har bare hatt utrolig gode erfaringer med dette da det som regel kommer gode selgere inn :)

picxx

WF 09
:) Har bare hatt utrolig gode erfaringer med dette da det som regel kommer gode selgere inn :)

Ja, mlm eller revshare er vel en av de beste businessmodellene som finnes pr. i dag. Egentlig litt rart at ikke flere bruker en slik modell innen privat næringsliv. Det er jo i bunn og grunn ikke begrenset til kun selgeryrket, alle resultatbaserte yrker kunne jo ha brukt en slik modell.

xenimus86

Medlem
Ja, mlm eller revshare er vel en av de beste businessmodellene som finnes pr. i dag. Egentlig litt rart at ikke flere bruker en slik modell innen privat næringsliv. Det er jo i bunn og grunn ikke begrenset til kun selgeryrket, alle resultatbaserte yrker kunne jo ha brukt en slik modell.

Jeg kunne ikke vært mer enig Picxx !
Det er en fantastisk modell, men enkelte MLM-selskaper som vingler inn i pyramide-kategorien ødelegger mye for slike modeller og skremmer vekk folk.. :/

caver911

Medlem
Det er snakk om en todelt forretningsmodell; Salg av et fysisk produkt og en tjeneste tilhørende denne som det betales månedsvis for. Produktet er helt nytt på markedet, målgruppen er bedrifter.

Prismessig snakker vi en pris på alt mellom 50.000kr. og 300.000kr., alt etter omfang og konfigurasjon på produltet, noe som tilpasses den enkelte kunden. Jeg ser for meg en provisjon til selger på i størrelsesordenen 40-50%

Det er faktisk ikke umulig. Produktet er i høy grad rettet mot reiselivsbransjen.

Som du skjønner ønsker jeg ikke å gi alverdens med detaljer her, men send meg en PM så kan vi jo ta en prat.

Jeg holder på å utvikle et produkt, ta kontakt så kanskje vi kan hjelpe hverandre i fremtiden.

caver911

Medlem
Har masse erfaring rundt dette og kan gi deg noen råd og tips! Ta kontakt på PM eller mail! Men, det kan ta litt tid før jeg får svart da jeg er i Kroatia akkurat nå. Er sannsynligvis hjemme i midten/slutten av neste uke.

Send meg en mail, kanskje jeg har behov for dine erfaringer i fremtiden. Holder på å utvikle et nytt produkt hvor det trengs frilans selgere.

Topp