Daniel Mossefinn
Medlem
Om en nettbutikk tar 39 kroner i frakt for eks. Betaler da nettbutikken 39 for å få sendt varene til deg uansett størrelse på pakken. Eller risikerer de og måtte betale mye mer for frakten.
Min erfaring er at forbrukere har liten forståelse for at frakt er dyrt i Norge og det kan derfor være smart å justere ned fraktprisen og heller øke produktprisen med noen kroner, særlig på varer som er dyre å frakte.
Jeg forsøker å få nettbutikkens fraktkostnad til å gå i null i forhold til fraktinntektene. Før jeg fikk opp volumet på småvarer brukte jeg frimerker og da ser kunden hva den reelle fraktprisen er. Noen irriterte seg da over at de betalte gj.snittlig fraktpris og at frimerkene viste en lavere fraktkostnad. "Problemet" forsvant når vi gikk over til Bring Småpakker med A-post stempel i stedet for frimerker.
Selv kjører jeg gjerne fast fraktpris og fri frakt ved kjøp over et visst beløp. I tillegg er det greit å tilby hjemlevering og/eller expresslevering mot tillegg i prisen.
Synliggjøring av fraktprisen kan ha mye å si for om du opplever flukt fra handlekurven og det er mitt hovedargument for fast fraktpris og at denne er godt synlig i nettbutikken, gjerne i header.
Mot bedriftskunder er det motsatt. Altså at de er spesielt opptatt av prisen på varen, men mindre opptatt av fraktprisen.
Det er ikke noe fasitsvar på hva fraktpris skal være i en nettbutikk og du må derfor bare prøve deg frem i forhold til den typen produkter (vekt/volum/distanse/sporing) du skal sende. Selv har jeg opplevd å tjene mye mer totalt ved å sette den faste fraktprisen fra kr 49 til kr 35, men den nettbutikken selger også mest småvarer (under 2 kg) med verdi under kr 1.000 og da har det ikke vært behov for sporing.