Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fradrag for reiseutgifter

Jeg driver et AS hvor jeg er eneste ansatt, hvor jeg blant annet driver med webutvikling, webdesign og logodesign. Jeg vurderer nå å starte en slags reisenettside/blogg hvor jeg ønsker å anmelde og skrive om alt fra hoteller og restauranter til destinasjoner og attraksjoner. Konseptet er at det jeg skriver om skal ligge litt utenfor allfarvei, men det er ikke så relevant for spørsmålet.

Jeg håper at dette nettstedet etterhvert vil gi meg litt annonseinntekter, men ser ikke for meg at det vil dekke utgiftene med det aller første. Selvom jeg selvsagt vil jobbe for det. I hvilken grad kan jeg utgiftsføre dette på firmaet? Dette er jo et kommersielt prosjekt, og å drive et nettsted er noe som går under firmabeskrivelsen min. Samtidig skjønner jeg selvsagt at dette kan bli sett på som et forsøk på ferie, finansiert av uskattede penger.
 

Steve Cash

Medlem
Det var et forummedlem som luftet noe av det samme her om dagen, dog i en litt mer humoristisk setting https://www.webforumet.no/forum/generell-snakk-og-svada/24276-starte-pappablogg-f-fradrag-barnets-utgifter-livet-ut-d.html. Jeg tror nok at svaret blir også her at du ikke uten videre får fradrag. Avisene får selvfølgelig fradrag når de sender ut folk for å lage reportasjer om feriemål, i den grad ikke hele opplegget er sponset av en turoperatør. For f.eks. Dagbladet vil denne typen forbrukerjournalistikk være en del av det produktet de selger i avishyllene hver dag, ingen kan hevde at noen av sidene i avisa ikke er næringsvirksomhet. (At det kan tenkes at den som reiser skal fordelsbeskattes, hvis reisen har et ikke ubetydelig innslag av ferie er en annen historie. Men jeg kjenner ikke godt nok til avisbransjen til å kunne si hva som gjøres.)

Og det er nettopp næringsbegrepet du kan få trøbbel med. Hvis en setter i gang en ny virksomhet i firmaet så skal det vurderes om denne er egnet til å gå med overskudd på sikt. Skatteetaten har noen kriterier for når noe er næring, det handler bl.a. om omfang, varighet og som nevnt evne til å gi avkastning. Du skriver selv av denne virksomheten ikke vil dekke kostnadene "med det første".

Det er vanskelig å si hvordan etaten vil vurdere dette, men i tillegg til det jeg nevnte over så kommer det muligens an på hvordan du innretter deg. Skal du ankomme reisemålet, skaffe opplysninger og bilder, og så dra hjemog skrive, eller tar du med familie eller venner, blir 14 dager og skriver en artikkel, for å sette det litt på spissen. Det kan tenkes at du får fradrag på et senere tidspunkt hvis dette går i overskudd. Det kan også tenkes at du får fradrag for konkrete kostnader under reisen, som f.eks. inngangspenger på et museum eller en kunstutstilling, mens resten regnes som privat.

Å reise til steder utenfor alfarvei høres for meg dyrt ut, i alle fall hvis du mener eksotsiske steder i andre verdensdeler, og ikke en marsj 5 timer innover fjellet i Norge. Antakelig mener du det første, og hvis du skal dekke en reise til f.eks. Tibet med annonseinntekter på en webside tror jeg du skal være god til å selge annonser og til å få besøkende på sida di. Ikke minst ettersom konkurransen er hard, det er ikke akkurat noen mangel på reisesider på nettet. Jeg tror rett og slett at sjansen til å få dekket kostnadene pluss tjene en del på dette er små, men så kjenner jeg ikke til opplegget ditt heller.
 
Sist redigert:
Å reise til steder utenfor alfarvei høres for meg dyrt ut, i alle fall hvis du mener eksotsiske steder i andre verdensdeler, og ikke en marsj 5 timer innover fjellet i Norge. Antakelig mener du det første, og hvis du skal dekke en reise til f.eks. Tibet med annonseinntekter på en webside tror jeg du skal være god til å selge annonser og til å få besøkende på sida di. Ikke minst ettersom konkurransen er hard, det er ikke akkurat noen mangel på reisesider på nettet. Jeg tror rett og slett at sjansen til å få dekket kostnadene pluss tjene en del på dette er små, men så kjenner jeg ikke til opplegget ditt heller.

Jeg er enig at det blir vanskelig å dekke reisene med annonseinntekter. Å få til det kommer til å ta flere år med godt arbeid, og selv ikke da har jeg noen garantier. Jeg driver som sagt et lite firma på egenhånd - og har derfor ikke ubegrenset med midler og tid - så planen er å holde meg i Europa, og ikke nødvendigvis så eksotiske destinasjoner. Det kan f.eks. være tre netter i Berlin, en by hvor det kryr av hoteller, restauranter og severdigheter som fortjener mer oppmerksomhet.

Som du sikkert har skjønt er ikke dette noe jeg håper å bli rik på. Jeg er interessert i reise, mat og drikke og ønsker å lære mer om det, og ikke minst å prøve meg som journalist. Det vil være en bonus om jeg tjener penger på det. Det vil også være en bonus om jeg kan spare skatt på det.
 
Topp